Elin Sandviks innlegg i debatten om samarbeidsavtale med Sametinget

Tromsø Kommunestyre har i dag vedtatt samarbeidsavtalen med Sametinget. Her er innlegget fra Tromsø Venstres Elin Sandvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ordfører.

Jeg skal redgjøre for Venstres syn på avtalen om samarbeid mellom sametinget og Tromsø kommune. Nå vet jeg at min partikollega i kommunestyret som enkeltperson har et annet syn på avtalen som den ligger på bordet i dag, som ble redegjort for i hennes forslag tidligere i dag. I Venstre bruker vi ikke partipisk og det er høyt under taket for forskjellige meninger.

Når det er sagt så er det ingen tvil om at Venstre som parti stiller seg helhjertet bak avtalen som den foreligger i dag. Styret har enstemmig stilt seg bak avtalen og Venstre har også nasjonalt uttalt seg positivt. Vi har stor tiltro til vår byråd og er glad for at avtalen blir behandlet i dag.

Jeg er glad for at samisk språk i barnehagene, grunnskolen, blant ansatte i Tromsø kommune og på sykehjem skal styrkes. Venstre mener dette er et løft for velferdstilbudet i kommunen!

Venstre tar avstand fra mistenkeliggjøring av sametinget i denne saken. Som lokalpolitikere må vi være glad for en avtale som frigjør ressurser til opplæring og helse og kultur blant samiskspråklige.

Venstre mener mangfold er bedre enn enfold, og som parti ser Venstre ingen grunn til å ikke gå for den avtalen som ligger forran oss i dag. Tvert i mot mener vi at det er en berikelse for den samiske befolkningen og for byen som helehet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**