Venstres transportplan – bro over Oslofjorden og flere ekspressbåter

– Jeg er kjempeglad for at Buskerud Venstre har fått gjennomslag for flere av fanesakene våre i Venstres nasjonale transportplan som ble presentert i helgen. Venstres NTP slår fast at vi skal utrede bro over Oslofjorden som erstatning for dagens Oslofjordtunnel, det er en milepæl. Dessuten foreslår vi midler til flere ekspressbåter på fjordene i de største byområdene, det vil si blant annet Oslofjorden. Det er dette vi trenger for å sikre og bygge ut tilbudet med hurtigbåter, sier Rebekka Borsch, stortingskandidat for Buskerud Venstre og lokalpolitiker fra Røyken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rebekka Borsch NTP

Foto: Tove Hofstad

– Norge trenger store investeringer for å sørge for gode transportløsninger de neste ti årene. Venstre vil sørge for at langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv blir prioritert høyest og lanserer med dette den mest miljøvennlige transportplanen på Stortinget, utdyper Rebekka Borsch.

Venstre øker overføringene til transport for å sikre en moderne jernbane og fremtidsrettede kollektivsystemer i hele landet. Venstre foreslår å øke rammen på NTP med 25 mrd. kroner i løpet av planperioden (2,2 mrd. årlig i perioden 2014-2017 og 2,7 mrd. årlig i perioden 2018-2023).

For at flest mulig skal kunne reise kollektivt, må kommuner, fylker og stat spille på lag slik at nye boligområder, butikker og arbeidsplasser plasseres nær kollektivknutepunkt og stasjoner. Bymiljøpakkene er på den måten et godt tiltak for å sikre smart utvikling av de største byområdene våre. Både tiltak som kollektivfelt, god avvikling av kollektivtrafikken lokalt og innfartsparkering (Park&Ride) er viktige i denne sammenhengen.

Blant tiltakene i transportplanen er dessuten:

Å øke investeringene i samferdselssektoren med 35 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag, der 10 mrd. av disse skal dekkes inn med effektiviseringstiltak innenfor egne rammer.
Full InterCityutbygging med dobbeltspor til endestasjonene innen 2025 i ett sammenhengende prosjekt.
Å doble avgangene på Sørlandsbanen, Gjøvikbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen, Vestfoldbanen og Kongsvingerbanen.
Igangsette bygging av Ringeriksbanen raskest mulig.
Prioritere trafikksikkerhet på de mest ulykkesutsatte strekningene.

Inkludere bruk av ekspressbåt som tiltak innenfor kollektivtransport i de 4 største byområdene (mellom by og nærmeste nabokommuner) i tildeling av midler fra henholdsvis Belønningsordning og Bymiljøpakker.
Starte innhentingen av fylkesveietterslepet gjennom økte bevilgninger.
Gjennomføre en omorganisering av jernbaneverket og opprette et eget selskap som skal gjennomføre utbyggingen av InterCityprosjektet, samt øke bruken av offentlig-privat samarbeid innenfor ansvarlige rammer.
Gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter, i første rekke med mål om å halvere tidsbruken. Venstre vil sørge for at langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv blir prioritert høyest og lanserer med dette den mest miljøvennlige transportplanen på Stortinget.

Last ned Venstres alternative transportplan (pdf)

Venstres alternative transportplan.

Foto: –

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**