Venstres 10 konkrete tiltak mot mobbing

Klarer vi å bry oss og å gjøre nok mot mobbing og utfrysing? Venstre vil gjerne foreslå 10 konkrete tiltak som kan styrke arbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

1. 1000 nye helsesøstre
Det mobbeofre ofte trenger mest av alt er en åpen dør til en person som lytter og forstår. Ikke en stengt dør med en lapp om at Helsesøster er tilgjengelig hele onsdag og halve torsdag. 7 av 10 helsesøstre i Norge sier de ikke har tid til å gjøre oppgavene sine. Å holde informasjonstime helt ned i tredje klasse slik Asker har fått, til er et tiltak som kan forhindre både mobbere og å lette situasjonen for de som er utsatt eller føler seg utsatt.

2. Rektorutdanning
Det er skoleledelsens ansvar å bekjempe mobbing. Da er det viktig at rektor har inngående kjennskap til hvordan man skal behandle de vanskelige sakene. Vi skylder elevene å sørge for at den ansvarlige ledelse har tid og kompetanse til å ta det ansvaret.

3. Mindre byråkrati for lærere
Flere mobbeofre har fortalt om den ene læreren som tok seg tid til å lytte og snakke, som forstod problemene og tok det på alvor. Læreren må få tid til å være lærer. En del av det å være pedagog er å ha tid til å oppdage om elevens utviklings- og læremuligheter blir hindret av sosiale forhold. Lærernes skjemavelde må reduseres, så de får tid til å snakke med elevene sine.

4. Utvide lærerutdanningen
Grunnskolelærere har i dag en fire års høyskoleutdanning. Venstre ønsker å utvide den med et år, slik at det blir en fullverdig mastergrad. Da blir det også mer tid til praksis, så lærerne får bedre første møter med elevene og får en bedre opplæring i hvordan de kan håndtere vanskelige saker.

5. Styrke rettssikkerheten på Internett
Mye av mobbingen skjer i dag på Internett. Uheldige bilder i ulike situasjoner kan spres og aldri slettes. Mye av dette er regelrette lovbrudd, som bilder av mindreårige lagt ut uten tillatelse. Her trengs det bedre kjennskap til og informasjon om lovverket og det trengs tiltak for å hjelpe til med å få elementer slettet.

6. Bevisstgjøring
Ofte vet ikke mobberne at de egentlig mobber, og mobbeofrene vet ikke at de egentlig blir mobbet. Solide, velutviklede undervisningsopplegg på skolene som vier oppmerksomhet til problemstillingen gjør at det er lettere å be om hjelp og kan bidra til at andre tenker seg om to ganger før de sier noe dumt.

7. Løpende evaluering av arbeidsmiljø
Elever og lærere sitter på mye informasjon om hvordan arbeidsmiljøet på skolen er. Det er viktig å etablere veier hvor den informasjonen kan nå frem til skoleledelsen, slik at de kan holde oversikt og ta grep når det trengs. En løpende evaluering av arbeidsmiljøet trengs i en åpen og inkluderende skole.

8. Spesialpedagoger inn tidligere
Elever med stamming, dysleksi eller andre problemer som gjør at det er ekstra krevende på skolen, er ofte utsatt for mobbing. Her må spesialpedagoger inn tidligere, og arbeidet må gjøres mindre byråkratisk, og på den måten gi elever med spesielle behov får rask hjelp.

9. Kunnskapsbaserte mobbeprogram
Over hele verden utvikles systematiske metoder for å håndtere og forebygge mobbing. Forskning som viser hva som fungerer må lyttes til, og lærere i skolen må få anledning til å drive forsøk på løsninger i samarbeid med forskningsinstitusjoner.

10. Rådgiverteam i alle kommuner
Mobbeofre er en sammensatt gruppe, men de deler ofte et behov for informasjon om veien videre. Hverdagen kan ofte virke veldig låst. Et rådgiverteam i hver kommune med kompetanse innen spesialpedagogikk, psykologi og yrkesveiledning, kan være med på løse floker og vise at fremtiden egentlig ikke er så dyster.

Siri Engesæth
Stortingskandidat Venstre Akershus

Jørgen Blom
Nestleder komite for oppvekst