Flest målinger gir Venstre-mandat i Vest-Agder

Venstre ligger klart best an til å ta utjamningsmandatet i Vest-Agder. Det viser partiets egen gjennomgang av alle nasjonale meningsmålinger som er offentliggjort de siste to ukene. – Dette er veldig motiverende tall for oss i innspurten, sier Venstres førstekandidat i Vest-Agder og Aust-Agder, Hans Antonsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Beregninger TV2 har gjort, anslår at Venstre får utjamningsmandatet i Vest-Agder i 23 av 32 målinger (75%) som er offentliggjort fra 22. august til 5. september. På nettstedet Poll of Polls er 18 av 32 målinger (56%) beregnet med utjamningsmandat for Venstre som resultat.

Hans Antonsen 2013

Foto: Elise Arvesdatter Jensen

Det er i hovedsak KrF som ifølge beregningene er Venstres fremste konkurrent om mandatet i Vest-Agder. I helga for to uker siden viste flere målinger at Miljøpartiet De Grønne lå over sperregrensa. Da viste flere av beregningene utjamningsmandat for MDG i Vest-Agder. Men med fallende oppslutning er det bare to målinger senere som har gitt samme resultat. Bare i én av de 32 målingene beregner ett av analysestedene at utjamningsmandatet går til Arbeiderpartiets andrekandidat.

– Dette er veldig motiverende tall for oss i innspurten, sier Venstres førstekandidat i Vest-Agder og Aust-Agder, Hans Antonsen. Beregningene er delvis bygget på historiske data om styrkeforholdene fra fylke til fylke i hvert parti. Tradisjonelt har Venstre gjort det litt dårligere enn landsgjennomsnittet for Venstre.

– Klarer vi et resultat som er bedre enn landsgjennomsnittet for Venstre, øker sjansene for utjamningsmandat i Vest-Agder, sier Antonsen.

Dagens InFact-måling for VG viser for første gang i valgkampen utjamningsmandat for Venstre i Aust-Agder. Grunnen er at KrF gjør det såpass bra at de tar direktemandatet fra Frp. Men utjamningsmandatet er det Venstre og ikke Frp som får. Valganalytikeren Svein Tore Martinsen har tidligere uttalt at Venstre kan ta utjamningsmandatet i Aust-Agder "på en heldig dag".

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**