Grønn og borgerlig

I motsetning til andre partier som er opptatt av miljø, er Venstre helt tydelige på at vi ønsker oss en ny, grønn og borgerlig regjering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Klimavalg 2013.

Det er gledelig at miljøpolitikk er i vinden, og spesielt gledelig at velgerne, ifølge en Infact-måling, mener at Venstre har størst troverdighet i miljøpolitikken.

Velgere som bryr seg om miljøet bør definitivt stemme Venstre i år, for dette valget handler om mer enn om vi skal ha biler over bybrua, eller om vi skal bygge ut mer på Konnerud: det handler om hva slags regjering som skal styre Norge de neste fire årene.

Miljøet trenger ikke flere festtaler, men konkret handling. Det er her Venstre har en svært viktig rolle å spille. Vi skal gjøre den nye regjeringen grønnere og varmere.

Spørsmål du som skal stemme må stille deg er: bør vi virkelig bore etter olje i de aller mest sårbare områdene våre? Nei, mener Venstre, ja mener H og Frp.

Skal vi gjøre det billigere og enklere å reise kollektivt? Ja, mener Venstre, og vil prioritere å øke kapasiteten og antall avganger på jernbanen mellom Drammen og Oslo. Vi vil også sørge for trygge sykkel-veier, samt pålitelig fremkommelighet for buss og elbil.

(saken fortsetter under bildet)

 Venstre ønsker å prioritere økt kapasitet på tog.

Venstre ønsker å prioritere økt kapasitet på tog.
Foto: Lars Andre Landås

Vi er glad for at så mange velgere vektlegger miljøsaken når de skal stemme. Venstres miljøpolitikk er både ansvarlig og realistisk, og vår store styrke er at vi kombinerer en offensiv miljøpolitikk med en god politikk for næring og småbedrifter.

Det er ingen andre partier som kan vise til toppkarakterer både fra NHO og en samlet miljøbevegelse. Vi tror ikke at løsningen for å bygge fremtidens fornybarsamfunn er å skru klokken 30 år tilbake i tid – vi er teknologioptimistiske og tror på grønn vekst.

Vi har de gode løsningene, og nå ber vi deg om tilliten til å gjennomføre dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**