Venstre vil trekke tilbake datalagringsdirektivet

Kine Johansen, tredjekandidat på Venstres stortingsliste i Troms, skriver i dagens Harstad Tidene at hun og Venstre vil begrense statlig inngripen i folks privatliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre tar kampen mot overvåkningssamfunnet

Venstre er den fremste forsvarer av ditt privatliv og ditt personvern. Vi mener at et godt samfunn må bygges på tillit, ikke mistenkeliggjøring og vi vil begrense statens kontroll over innbyggerne. Alle er uskyldige til motsatte er bevist, og skal behandles deretter. Datalagringsdirektivet snur dette prinsippet på hodet, og gir staten adgang til å lagre all din private kommunikasjon i et halvt år. Venstre mener at staten ikke har noe med hvem du snakker med og hva dere sier, og vi vil trekke tilbake datalagringsdirektivet. Denne kostbare lagringen omfatter vanlige folk sin hverdagskommunikasjon, mens profesjonelle kriminelle finner sine smutthull. Venstre er også sterkt motstander av vårens utvidelse av åndsverksloven, som nå gir private anledning til å overvåke nettsider for å ta folk som laster ned rettighetsbeskyttet materiale. Vi mener at et fritt internett og vanlige folks personvern er viktigere enn å bruke politiressurser på å straffe en og annen ungdom som laster ned en film i ny og ned bare for å statuere et eksempel. Politikerne ber om din tillit i valget, men gir de deg tillit tilbake? Venstre står konsekvent opp for rettsstatsprinsipper og for at alle har rett til et privatliv, og vår førstekandidat Irene Dahl vil på Stortinget gå inn for å grunnlovsfeste personvernet.

Kine Johansen, student, tredjekandidat på Venstres stortingsliste i Troms.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**