Smålig SV-spill om asylbarna

Harstad Tidene skriver i kveld at SVs toppkandidat i Troms, Torgeir Knag Fylkesnes, kaller Irene Dahl feig i saken om asylbarna. – Et desperat og urederlig utspill, svarer Dahl, og kontrer med at SV har sittet i regjering i åtte år, mens Venstre går til valg på endring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Harstad Tidene skriver at SVs Torgeir Knag Fylkesnes anklager Irene Dahl for feighet når det gjelder asylbarna. Bakgrunnen er at Fylkesnes utfordret Dahl på Facebook til å garantere at hun ikke kan støtte en regjering som ikke tar mer hensyn til de lengeværende asylbarna. Til dette svarte Dahl at det er Fylkesnes’ rødgrønne regjering som har ansvaret for at situasjonen til de lengeværende asylbarna, og at hun etter åtte år med sosialistisk flertall tror at KrF og Venstre vil komme lenger på borgerlig side med Høyre, enn det SV har klart med AP til nå.

Irene undrer seg over hva Fylkesnes vil oppnå med sitt utspill:

– Det er så man lurer på om Fylkesnes har innsett at de rødgrønne taper valget, slik han slipper å forholde seg til det regjeringsprosjektet fra mandag av og derfor kan love at han personlig ikke blir med på den asylpolitikken som føres? Det er rart at han angriper meg, og ikke Arbeiderpartiet som tvinger SV med på denne politikken. For de rødgrønne har faktisk hatt flertall i åtte år, det er vanskelig å tro at de nå skal endre sin asylpolitikk. Venstre, derimot, går til valg på endring og en ny regjering.

Venstre-toppen er nå provosert over hvordan Fylkesnes bruker denne saken:

– Fylkesnes vet, i likhet med alle andre, hvor Venstre står når det gjelder asylbarna. Han vet også godt at det er lite taktisk å komme med garantier før man har sett valgresultatet og satt seg ned til forhandling for å se hva man faktisk kan få gjennomslag for.

Hun viser til eksempler på hvordan det kan bli, hvis en først starter med garantier foran forhandlingene:

– Da kan vi havne i en situasjon hvor KrF garanterer for å reversere ekteskapsloven, Venstre for å trekke tilbake datalagringsdirektivet, Høyre for et tiggeforbud og FrP for å bryte handlingsregelen. Da blir det ingen ny regjering. Det samme skjer hvis SV lover å endre lovverket for asylbarna, mens AP lover å beholde sin «strenge, men rettferdige» linje. Jeg undrer meg hvorfor Fylkesnes bare garanterer for asylbarna, mens han er i gang?

Hun legger til at et er mye som er viktig i politikken, og at asylbarna langt oppe på blokka når Venstre skal inn i regjeringsforhandlinger. Venstre vil endre loven for asylbarna, slik at den tilknytningen barn får til Norge av å være her i flere år får noe å si. Da Venstre satt i regjering med Høyre og KrF sist, klarte vi å få til et amnesti for lengeværende asylbarn.

Meldingen “Barn på flukt” betegnes av Irene som en vits. Hun sier at dersom SV og de andre regjeringspartiene ønsket å forandre praksis ville de innført en lovendring. Det har de ikke, i tillegg til at de har stemt mot lovforslag fra V og KrF som ville gitt varig opphold til asylbarna.

– Det som er helt sikkert er at det vil være dumt, både av SV og V, å komme med garantier om å holde oss unna regjeringsmakt. Det blir ikke mer Venstre-politikk av at vi ikke er med og bestemmer, men overlater roret til Høyre og FrP, derfor må vi med i forhandlingene. Vi går til valg på flere lærere, en grønnere økonomi og en velferdsstat som gir mer til de som trenger det mest. Jo flere stemmer Venstre får, jo mer Venstre-politikk kan vi gjennomføre. Så enkelt er det!

Meningsmålingene har i månedsvis vist at det blir borgerlig flertall og en ny regjering. Slaget om en human asylpolitikk vil fra tirsdag av sannsynligvis stå på borgerlig side. Asylpolitikken er bare et område hvor det er stor forskjell mellom et blågrønt og et mørkeblått flertall. Stem på Irene og Venstre for en varmere, grønnere og mer liberal regjering!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**