Vellykket folkemøte – dette er Venstres Løfte Tofte

Hurum Venstres folkemøte 4. september om framtiden for Tofte og Hurum ble en suksess. Salen på Tofte samfunnshus var fylt av mer enn 100 engasjerte huringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sødra, piper, røyk, solnedgang

117 års industrihistorie er over — Hva nå?
På agendaen sto ulike innfallsvinkler på hvordan kommune og private skal ta aktive grep om utvikling på Tofte/Hurum etter nedleggelsen av Sødra Cell.

Christian Dyresen (V) loset de frammøtte gjennom en presentasjon av «Løfte Tofte» – noen av Venstres tanker og visjoner for tettstedet Tofte og for Hurum i sin helhet. For man kan ikke bare se på Tofte, men må se hele kommunen.

Christian Dyresen

Foto: Privat

– Endring møtes alltid med motstand, fordi vi går inn i noe ukjent. Innovasjon og omstilling er endring. Nå er vi tvunget til å omstille oss, vi må endre vår næringsstruktur og vårt lokale arbeidsliv og det vil oppstå innovasjon, sa Dyresen.

– Vi skal lede vei, men vi trenger en bred politiske dugnad. I et tett samarbeid med de andre partiene ønsker vi å utrede hvilke muligheter og hvilken fremtid vi kan skape oss her ute på Hurum. I en politisk prosess med alle partier involvert kan vi få produsert en overordnet plan, en plan med langsiktige og kortsiktige tiltak, som gir Hurum en forutsigbar utvikling uten politiske tilbakeslag. De politiske aktører må invitere private aktører inn i et OPS for å øke sjansene for å lykkes med omstillingen, sa han i sin innledning.

På folkemøtet deltok inviterte gjester. Noen var til stede i salen og andre deltok gjennom videoopptak som en del av presentasjonen.

Rebekka Borsch

Foto: Venstre

Samferdsel
Stortingskandidat og fylkesleder i Buskerud Venstre, Rebekka Borsch, som deltok via videoopptak, tok for seg samferdselsutfordringene for innbyggerne på Hurumhalvøya. Ikke minst pendlerne sliter.

– Det haster med å få på plass hurtigbåt og matebusser til tog med få stoppesteder og pendlerparkeringer. Det må også jobbes med å få bru over Oslofjorden i stedet for tunnel, understreket hun.

Se videoklipp med Borsch her.

Tofte Strand

Foto: Anthon B. Nilsen Eiendom

Befolkningsvekst – Tofte Strand — hva skjer?
En av gjestene var prosjektleder Knut Halvor Hansen som representerte Anthon B. Nilsen Eiendom (ABN) og Tofte Strand. Han fikk spørsmålet: Hva skal til for at Tofte Strand blir realisert? Han svarte at ABN ønsket en regulering som legger til rette for ulike formål og ulike typer næringsvirksomhet. Men ABN er en tilrettelegger, understreket han.

– Vi fyller ikke eiendommen med innhold. Vi trenger hjelp til å skape aktivitet, sa Hansen.

Nå...

Nå…

I framtida...

I framtida…
Foto: Anthon B. Nilsen Eiendom

Før utbyggingen av Tofte Strand kan starte, må både rundkjøring og infrastruktur på plass og dette er kostbart. Han påpekte manglende etterspørsel etter boliger og næringsarealer i Hurum. ABN har 16 000 kvadratmeter ledig for næringsvirksomhet og inviterte interesserte velkommen til å etablere seg på området.

Les mer på www.toftestrand.no

Hansen ønsker et partnerskap der lokale og regionale politikere og næringsliv samarbeider om utforming av en handlingsplan for utvikling. Han viste til Skedsmo, der man vellykket har gjort dette.

Hansen oppfordret til å se på Hurums fortrinn og spille videre på disse. Man må bygge stein på stein og utvikle over tid, var hans resept. Han understreket også at turisme er en helårsaktivitet.

– Hvorfor ikke tenke «Sjøliv for fjellfolk»? Hurum kunne hatt den råeste turisthytta, sa en engasjert Hansen.

Ungdomsboliger

Befolkningsvekst — satse på ungdommen
Hurum trenger flere innbyggere og gjerne unge familier. For disse er det vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Venstre ønsker derfor boligprosjekt for ungdom i hele kommunen.

– Venstre vil at det bygges rimelige boliger på kommunal grunn og at disse tilbys Hurums unge med forkjøpsrett mot boligplikt i et visst antall år. Et lignende prosjekt er vellykket utprøvd mellom annet i Asker, sa Dyresen.

Rettferdig boligpolitikk

Utleieboliger
Sødra Cell eier boliger som de leier ut. Hva skjer med disse når fabrikken legges ned?

– Venstre ønsker å jobbe for at fabrikkansatte som er leietakere får førsterett på kjøp av leid bolig etter ansiennitetsprinsippet, sa Christian Dyresen.

Saken fortsetter under bildene.

Eierne ble tvunget til å selge - huset står og forfaller.

Eierne ble tvunget til å selge – huset står og forfaller.
Foto: Anne Sofie Riseng

Fraflyttet hus på fabrikkens område som bare står og forfaller.

Foto: Anne Sofie Riseng

Gjenkjøpsrett
Dyresen har også engasjert seg i saken om boligeiere som ble frarøvet sin bolig i 2006. På begynnelsen av 90-tallet ble flere beboere på Tofte presset til å selge eiendommene sine fordi området skulle brukes til å utvide papirfabrikken. 2000 nye arbeidsplasser skulle det bli.
Men på 16 år har ingen ting skjedd, og nå kan fabrikkeierne tjene gode penger på de attraktive eiendommene, etter at Södra Cell Tofte er blitt lagt ned.

Les – Nå kan vi gjøre opp den urett som ble gjort

Les – Håper å få tilbake Toftetomter

– Vi mener at kommunen nå må gå inn og ta en aktiv rolle, ved å gå i dialog med dem som mistet eiendommene sine, og med fabrikken. Og så må man jo, hvis det er vilje fra begge sider, omregulere dette tilbake til eiendommer, og tilby disse tilbake til de som ble frarøvet eiendommene den gangen, sa Dyresen.

Marianne Arctander

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Rydde opp i gamle miljøsynder
Mange havne- og fjordområder i Oslofjorden er alvorlig forurenset av miljøgifter som PCB, dioksiner og tungmetaller. Bedrifter og myndigheter har begge et ansvar for at det ryddes opp i disse gamle syndene.

– Venstre ønsker å vite nøyaktig hvordan miljøtilstanden på land og i sjøen utenfor fabrikkområdet er, sa venstrepolitiker Marianne Arctander.

– Finnes det forurensning må det ryddes opp. Formålet med oppryddingstiltak i forurenset sjøbunn og på land er å gjøre miljøgiftene utilgjengelige for organismene i økosystemet. Dette kan gjøres ved at man fysisk fjerner forurensningen, eller ved at miljøgiftene isoleres der de er. Det finnes både gode og dårlige løsninger for tiltak. Hurum Venstre vil jobbe for at de gode løsningene skal gjennomføres og at de ansvarlige tar regningen, understreket Arctander.

Se videoklipp her.

Utfordringer i skolen

Frafall i videregående skole er et stort problem i mange kommuner, og ikke minst i Hurum. Venstre ønsker at det søkes fylkeskommunen om fritt skolevalg mellom Buskerud og Akershus. For mange Hurumungdommer vil det være kortere skolevei til videregående skoler på den andre siden av fjorden enn å reise innen Buskerud.

Gunn-Torill Homme Mathisen (V)

Foto: Tove Hofstad

Gruppeleder for Venstre og varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen, som er sykepleier, understreket viktigheten av en god oppfølgings- og rådgivningstjeneste og flere helsesøstre i skolen.

– Helsesøstre har tid, kompetanse og ressurser til å ta de vanskelige samtalene med ungdommene våre, sa Homme Mathisen. Hun pekte også på at forskning viser en klar sammenheng mellom de ressurser en kommune bruker på helsesøstertjenesten og antallet barnevernsaker.

Se videoklipp her.

Eddi Eidsvåg

Foto: Svin Ove Isaksen, RHA

Sjefspøbel Eddi Eidsvåg: – Ungdom er framtida
Den ikke ukjente Eddi Eidsvåg var også blant de inviterte gjestene. Han er primus motor for det såkalte «Pøbelprosjektet» . Dette prosjektet er etablert flere steder i landet for å få unge mennesker som av en eller annen grunn står utenfor det etablerte skolesystem og arbeidslivet, ut i jobb eller videreutdannelse.

– Det er lite unge folk her. Det er ikke vi som sitter her som er framtida. Ungdommen er framtida. Husk det, sa Eidsvåg som ikke bare fortalte om det vellykkede ungdomsprosjektet. Han inspirerte også med sitt engasjement for å skape drømmene sine — akkurat som ungdommene gjør i Pøbelprosjektet.

Les om Pøbelprosjektet her.

– Tofte har alle muligheter til å få en flott utvikling. Dere må bare tørre å erkjenne at det er mulig. Finn ut hva dere drømmer om at Tofte skal bli i framtida, og realiser drømmen. Det er mulig, sa han og fikk applaus fra et fullsatt Tofte samfunnshus.

Les mer i RHA «Dere må skape drømmene deres».

Hvordan ble situasjonen håndtert andre steder?
Skien — en Fugl Fønix

Varaordfører i Skien, Geir Arild Tønnesen (V), hadde fått med seg tidligere ordfører i Skien, Rolf Erling Andersen (AP), i et videoopptak der de tok for seg Skien etter nedleggelsen av Norske Skog Union for 8 år siden. På samme måte som på Tofte, var det mange rikspolitikere som valfartet til Skien med sine verktøykasser uten at det hjalp, og 350 arbeidsplasser ble borte.

Varaordfører i Skien Geir Arild Tønnesen (V)

Foto: Privat

Skien har siden steget som Fugl Fønix av asken, men dette har krevd hard jobbing. Mange nye høyteknologiske bedrifter har sett dagens lys og 500 arbeidsplasser er skapt. Tønnesen og Andersens råd til Tofte og Hurum er å sette sammen brede arbeidsgrupper og kreve at både eiere og staten må stille opp for å utvikle nye arbeidsplasser innen nye segment.

Se videoklipp fra Skien her.

Næringsutvikling — innovasjon i Hurum
Det søkes omstillingsmidler og arbeidsgrupper må nedsettes. Hurum trenger nye arbeidsplasser. Vi må få inn flere små og mellomstore bedrifter. Det kan etableres gründerklekkeri for alle interesserte. Det gjelder å finne og løfte de gode ideene og skape entusiasme. Venstre ser for seg et tett samarbeid med Ungt Entreprenørskap.

Hovedsatsningsområdene for Hurum er i følge Strategisk næringsplan:

– Reiseliv, kultur og handel
– Regionale vekstnæringer
– Maritimt tilknyttende næringer
– Teknologi og kunnskap
– Logistikk og infrastruktur

Venstre ønsker å bygge videre på strategisk næringsplan ved å settes fokus på turisme som næring.

Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

En forlengelse av Oslos kultur- og rekreasjonstilbud
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen (V), hilste møtet via videoopptak. Han snakket om Tofte og Hurum som en forlengelse av Fjordbyen Oslo. Han ser Hurum som en del av Oslos kultur og rekreasjonstilbud og skrøt uhemmet av kommunen. Han tok også for seg viktigheten av å få på plass en hurtigbåt til Oslos ytre skjærgård.

Se videoklipp med Elvestuen her.

Stort potensiale for helårs turisme
Målgrupper:
– Dagsturisme. Oslobeboere på dagsutflukt. Drammensfolk på dagsutflukt
– Turister i Osloregionen. Være en forlengelse av Fjordbyen Oslo og turistattraksjonene i hovedstaden, men også tenke utveksling over Oslofjorden / Drammensfjorden.
– Forretningsturisme, fjordcruise

Villa Malla på Filtvet - Hurums turistattraksjon nr. 1.

Villa Malla på Filtvet – Hurums turistattraksjon nr. 1.
Foto: Tove Hofstad

Hurums store attraksjon: Villa Malla
Sonja Lee, eieren av Hurum turistattraksjon nr. 1, Villa Malla, kom også med innspill. Hva skal til for å lykkes? – Har du en god ide og en god magefølelse, er det bare å sette i gang, ikke snakk med andre om din ide, da blir du bare forvirret, sa hun.

Hurums visjon: Trivsel gjennom mangfold og vakker natur
Hvor mange kjenner denne?

Omdømme
Venstre opplever at mange ikke vet hvor Hurum er, ei heller kjenner til alle kommunens kvaliteter.
Vi ønsker derfor å få gjennomført en omdømmeundersøkelse for å få klarhet i hvilket omdømme vi har utenfor kommunen.

Samtidig ønsker vi at kommunen definerer "ønsket omdømme", dvs. det omdømme eller inntrykk vi vil at andre skal ha om Hurum kommune.

Nåværende visjon for kommunen er for lang og kun et fåtall kjenner den. Vi vil derfor at det i forbindelse med rullering av kommuneplanen utlyses en konkurranse om ny visjon for Hurum kommune i tråd med ønsket omdømme.

Elvebyen Drammen

Foto: Drammen kommune

Drammen er et nærliggende eksempel på vellykket omdømmebygging. Fra i 1980 å være "Norges største veikryss" er byen transformert til "Elvebyen Drammen", et attraktivt sted både å bosette seg og etablere næring. Vi ønsker å starte en tilsvarende prosess for Hurum.

Presentasjon Omdømmeprosjekt Drammen 2011

Nasjonale turistveger

Foto: Per Kollstad

Turistveg Hurum
Det finnes fortsatt veier som ikke bare har som hensikt å ta deg raskest fram. Nasjonale turistveger er vakre kjøreturer litt utenom det vanlige.

Statens Vegvesen legger veiene til rette for den som reiser. Dette gjøres med spektakulære utsiktspunkter, servicebygg, parkeringsplasser, møbler, stier og kunst. Dristig og nyskapende arkitektur i storslått natur er Nasjonale turistvegers særpreg. Hver av de 18 strekningene har sitt særpreg og sine egne fortellinger.

Se bildespill Nasjonale turistveger her.

Hurum Venstre ønsker å etablere Turistveg Hurum etter mal fra Nasjonale turistveger. Vi vil utvikle området med veien som nerve. Vi ønsker å videreutvikle eksisterende tilbud og skape nye attraksjoner som bygger opp under vår strategi om helårs turisme/reiseliv.

Turistveg Hurum vil være et konsept der ulike aktører byr på forskjellige aktiviteter, samtidig som de står sammen om å vise frem Hurumhalvøyas kvaliteter, egenart og historie.
Nasjonale Turistveger har gjennom sitt arbeid høstet mye nyttig erfaring i å skape ny næring basert på turisme. HV har vært i dialog med NT, og de har lovet å bistå oss med konsulenthjelp under prosessen av vår turistveg.

Saken fortsetter under bildet.

Naturreservatet Holtnesdalen i Hurum - også kalt Hvitveisdalen.

Naturreservatet Holtnesdalen i Hurum – også kalt Hvitveisdalen.

Et langsiktig mål kan være å søke om at Hurum blir tildelt status som «Nasjonal turistveg», den første på Østlandet. Dette kan tidligst skje i 2023, gjennom Nasjonal transportplan. I mellomtiden vil vi jobbe etter de samme kriterier som ligger i forutsetningen for å bli dette: Topografi: Fjell, kyst, fjord, foss. Hva forteller den oss? Hva er eksklusivt for Hurum? sa Christian Dyresen.

Venstre ønsker å invitere til idédugnad om dette temaet, kanskje allerede i høst. En nettportal må på plass. Det kan også være nyttig å reise på studieturer for å lære av andre. Mye godt arbeid er gjort gjennom Hurumhalvøyas skatter og mye av dette kan videreføres.

– Vi foreslår å organisere tilbudene i forskjellige ruter med ulikt tema: F. eks. matruten, historieruten, friluftsruten, sportsruten, kunst- og kulturruten, sa Dyresen.

Eksempel: Kunst- og kulturruten
Galleri Gallera, Tårnhuset Galleri, Filtvet fyr, Hønehuset, Breiangen gjestegård, Støa, Holmsbu Billedgalleri, Holm Gård, Sætre Gård, Kapproing, Revy, Sirkus, Konserter, Teater, Industrimuseum Tofte og Sætre m.m.

Sætre gård i Hurum.

Ny attraksjon: Sætre gård
Til stede på møtet var også daglig leder for Stiftelsen Sætre gård, Tonje Garberg, og fortalte om planene for Sætre gård. Sætre gård er en gave fra Bodil Riisberg til Hurums befolkning. Formålet med den ideelle stiftelsen er å bevare et unikt kulturminne og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.

– Gårdens historie skal presenteres og legger rammen rundt formidling av kunst og kulturopplevelser. Det skal åpnes et spiseri med tradisjonell meny inspirert av gårdens gamle kokebøker, fortalte Garberg og inviterte til åpningsfest 2. november.

Sætre gård vil bli en naturlig del av Kunst- og kulturruten.

Vil ha industrimuseum

Hurum Venstres Henrik Arctander ønsker seg industrimuseum på Tofte.

Henrik Arctander

Foto: Ellen Lysenstøen

– Folkets Hus på fabrikkområdet kan egne seg som museum. Det er også flere andre hus i området som forteller industriarbeidernes historier, sa han. Han oppfordret kommunen til å ta kontakt med Fylkesantikvaren for å verne disse husene.

– Vi må ta vare på industrihistorien. Det er en kulturarv som ikke må få gå i glemmeboken. Gjør dette for oss unge og de kommende generasjoner, oppfordret Arctander (14).

Se videoklipp med Henrik her.

Debatten
Etter en pause var det tid for paneldebatt med innspill fra salen. Denne ble ledet av redaktør i Røyken og Hurums Avis. Svein Ove Isaksen. Alle partiene i kommunestyret var representert. De benyttet alle anledningen til å gratulere Venstre med et vellykket møte.

Tidligere ordfører Roger Ryberg (AP) ønsker fortsatt industri på fabrikkområdet. Ryberg mener Hurum kommune må være proaktive med å få dette i aktivitet igjen.

Trond Røed (FrP), tidligere varaordfører, ville være med Venstre og se fremover.
– Södra må avvikle på en verdig måte, sa Røed. Ny næring og virksomhet på området er ønskelig og nødvendig.

SVs mann i panelet ønsker fremdeles statlig overtagelse av bedriften.

Høyres John Solheim slår fast at det er nå det begynner.
– Tro kan flytte fjell. Södra må være aktivt engasjert når de nå legger ned driften. Solheim understreker nødvendigheten av en god infrastruktur for å få til varige løsninger for Tofte og Hurum.

KrF og Sp forstår ikke at staten tillot Södra å legge ned bedriften.

Eneste kvinne i panelet, varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V), understreker at selv om fabrikken blir lagt ned, så vil det bli nye muligheter og ny utvikling på Tofte og i Hurum, men det krever hard jobbing.
– Jeg har trua på Tofte og Hurum, forsikret hun.

– De eier store deler av Tofte, men er helt tause om hva som skal skje, sa Kjell Torp, og refererte til Sødra Cell.

Ivar Granum oppfordret folk til å handle lokalt. Han snakket også om innsatsen Tofte Vel har lagt ned på Skjæra og i sentrum.

Stortingsrepresentant Lise Christoffersen var tilstede i salen og avsluttet med noen konkrete innspill i forbindelse med omstillingsprosessen kommunen må igjennom.

VÅRT TOFTE I HURUM
Alle bilder Finn Dale Iversen