Bybane er bra for byen og regionen

I DT tirsdag argumenteres det for at et godt kollektivtilbud bør bygges opp uten baneløsning, og det vises en frykt for både kostnader og arealbruk ved en eventuell bybaneløsning. For Venstre er både kostnader og arealbruk viktig, men en bybane kan og skal planlegges uten at flotte parkanlegg forsvinner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Først, bybane er viktig for et godt kollektivtilbud. Undersøkelser viser at baneløsninger foretrekkes av pendlere, og det er mye mer sannsynlig at man bytter ut bilen med kollektiv dersom alternativet er en baneløsning. Et stort kollektivløft for regionen vil derfor mest sannsynlig kreve bane, dersom vi skal få det til. Jernbanen binder regionen sammen i dag, men antall avganger vil alltid være for liten til at tog kan bli en god pendlerløsning fra Øvre Eiker til Lier.

Å bygge opp en bybane er kostnadskrevende, men det er mulig å se for seg for lette varianter som trolleybuss. Høyre ser for seg busser i egne kollektivfelt, som har kort tid mellom avgangene. Venstre ønsker seg over på en elektrisk løsning, men ser gjerne en opptrapping fra i dag via buss i kollektivfelt. En bane vil med all sannsynlighet gå langs eksisterende veier, mellom Lier og Øvre Eiker. Det vil ikke bli tatt elvepark-areal til dette formålet.

Befolkningsgrunnlaget må understøtte en bybane. Derfor er det viktig at alle fire kommunene har felles areal-planlegging som styrker bosetting langs den kommende linja. Dette er Venstres politikk. Vi ønsker boligbygging i elvedalen i Drammen, som sørger for lett tilgang til hele kollektivtilbudet i regionen. Arbeiderpartiet, og til dels Høyre, ønsker storstilt utbygging på Konnerud. Dette er boligplanlegging som ikke understøtter mulighet for bybane. Venstre oppfordrer derfor de to store partiene til å drøfte med seg selv, hvor villige de er til å satse på regional bybane på bekostning av boligbygging i de ytre delene av kommunen. Selv om vi har tilflytting til regionen de neste årene, vil en bevisst arealplanlegging være nødvendig for å sikre nok brukere.

Ulla Nordgarden
Drammen Venstre