Økt valgdeltagelse i Drammen

Årets stortingsvalg hadde en økt oppslutning på 1,1% fra forrige stortingsvalg. Dette er en gledelig nyhet, siden trenden er nedadgående valgdeltagelse ellers i landet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre er opptatt av høy valgdeltagelse, for å sikre et demokrati som folk føler eierskap til. Derfor foreslo vi i år flere tiltak som ble gjennomført ved årets valg. Dette gjaldt blant annet forhåndsstemming ved de videregående skolene i kommunen og flere forhåndsstemmelokaler i bydelene, deriblant på Fjell.

Drammen kommune har ved flere valg hatt to-dagers valg. Dette har ikke virket positivt på valgdeltagelsen. Derfor foreslo vi i å endre til en-dagsvalg og heller bruke de innsparte midlene på å øke antall steder for forhåndsstemming Dette var svært vellykket, da nesten 30% forhåndsstemte, mot 20% fire år tidligere.

Antall stemmelokaler ble også endret i år. Dette var for å sikre universell utforming, lyse lokaler og gode arbeidsbetingelser for stemmefunksjonærer. Selv om det for mange var uvant med nytt stemmelokale, ser vi at store, gode lokaler gir bedre forhold ved avgivelse av stemme, enn små og kronglete lokaler.

Venstre ønsker stemmerett for 16 åringer. Dette tror vi vil føre til økt politisk bevissthet hos de unge og kan føre til økt valgdeltagelse for denne gruppen. Dette og andre gode tiltak for økt politisk interesse og økt valgdeltagelse er viktige saker for Venstre framover.

Ulla Nordgarden, Drammen Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**