Skal vurdere salg av kommunale eiendommer og areal

Jan Einar Henriksen ble i dag valgt til leder for utvalget som skal vurdere salg av bebygd og ubebygd kommunal eiendom til markedspris. Vårt mandat skriver seg fra bystyrets vedtak i desember 2012 hvor det fremgår at formålet er å styrke kommunens økonomi gjennom direkte inntekter (fondsoppbygging) og eventuelt reduserte kostnader til vedlikehold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Gjennomgang
I dagens møte konstituerte utvalget seg, valgte leder og fikk en første gjennomgang av både bebygd og ubebygd kommunale eiendommer med eiendomsbeskrivelser og kart, for å skaffe utvalgsmedlemmene en første oversikt.

Utvalgets sammensetting er forøvrig leder Jan Einar Henriksen, Knut Henning Thygesen, Torkild Torkildsen, Øystein Frøyna og Thorvald A. Garthe. De tre første politisk oppnevt og de to siste oppnevnt av rådmannen. Utvalgets sekretær er Marit Mo Wroldsen.

Ideelt sett skulle vi vært ferdig med utvalgsarbeidet i juni 2013, men i og med at vi først ble oppnevnt 20/6-2013 og nylig fikk melding og innkalling til første møte må vi påregne at høsten går med til å ferdigstille arbeidet sier utvalgsleder Henriksen.

Kom gjerne med innspill
På vårt neste møter vil vi få en mer dypgående innføring i alle bebygde kommunale eiendommer med oversikt over status for siste renovering, inntekter og utgifter forbundet med den enkelte eiendom. Deretter vil vi ta en mer dypgående evaluering av ubebygd kommunal eiendom.

Jeg synes det er veldig greit om publikum, politikere og kommunalt ansatte engasjerer seg og kommer med innspill til utvalget, og da gjerne via utvalgsleder eller utvalgets sekretær sier Henriksen.

Utvalgets mandat fremgår av bystyrets vedtak:
Sitat: “I bystyresaken 170/12 den 13.12.12, budsjettsaken vedtok bystyret følgende:
Bystyret nedsetter et utvalg med politisk og administrativ representasjon som skal vurdere salg av bebygd og ubebygd kommunal eiendom til markedspris. Formålet er å styrke kommunens økonomi, gjennom direkte inntekter (fondsoppbygging) og eventuelt gjennom reduserte kostnader til vedlikehold. En målsetting ved tiltaket er også tilrettelegging for privat verdiskaping og offentlig verdiskaping gjennom alternativ anvendelse (investeringer) av midlene som bygges opp – nå og/eller senere. I de interesseavveininger utvalget må gjøre, skal det legges stor vekt på hensynet til allmennheten. Utvalgets innstilling skal legges frem for politisk behandling senest i juni 2013” sitat slutt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**