TV-overføringer: Venstre tapte kampen

Da kommunestyret tirsdag behandlet en sak om TV-overføring fra folkevalgte møter i Eidsvoll klarte Venstre hverken å få til et prinsippvedtak om dette, eller et vedtak om TV-overføring fra folkevalgte organer generelt. Et slikt vedtak ville gitt en binding for budsjettet for 2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Som tidligere nevnt har Venstre tatt opp forslag om dette i 2011, og i en interpellasjon sammen med Høyre på nytt i mars i år. Ordføreren var da positiv.

Da formannskapet skulle behandle saken 08.oktober var innstillingen å se saken i sammenheng med behandlingen av budsjettet for 2014, og å begrense TV-overføringer til kun å gjelde kommunestyret. I den sammeheng inneholdt saksforelegget en faktisk feil; man påstod at interpellasjonen ikke spesifiserte hvilke organer det skulle overføre fra. I formannskapet ble innstillingen om å se saken i sammenheng med budsjettet enstemmig vedtatt. Venstre er ikke representert i formannskapet.

Da kommunestyret tirsdag 15.10 behandlet saken, fremmet Venstre ved Knut Bakkehaug et forslag i tre punkter. Forslaget slår fast viktigheten av å bruke ny teknologi til å gi folk innsyn i demokratiske prosesser og beslutninger – selv om de ikke er tilstede, og at kommunestyret skulle fatte et prinsippvedtak om slike TV-overføringer (se hele forslaget nederst i saken). Les referatet fra kommunestyremøtet her.

TV-overføringer kan “ramme det frie og ubundne ordskiftet”
I kommunestyret var det partier som ikke ville ha TV-overføringer fra møter i hovedutvalgene i det hele tatt. Begrunnelsen var at det kunne ramme det frie og ubundne ordskiftet i utvalgsmøtene.

Knut Bakkehaug er kritisk til denne begrunnelsen. Han påpeker at politikerne i Eidsvoll har fått kritikk for bruk av herskerteknikker og for tonen i møtene. I tillegg har bl.a Terje Teslo fra SP hevdet seg feilsitert av andre politikere som ikke har vært tilstede (f.eks i formannskapets møte om tilstanden på Vilberg ungdomskole). – TV-overførnger kunne bidratt til både en mer høvisk tone i formannskapet – og at ingen kan spre påstander om hva andre har sagt og ikke – rett og slett fordi det kan dokumenteres hva som faktisk er sagt gjennom opptak av møtene, sier Bakkehaug.

Venstres forslag i saken fikk kun Knut Bakkehaugs stemme.

Vil du vite hva som skjer i politikken?
Skal du vite hva som skjer i møtene i formannskapet, kommunestyret og de to hovedutvalgene må du enten møte opp, eller stole på at EUB refererer fra møtene. Du kan også gå inn og lese protokollene på kommunens hjemmeside – men vær da klar over at disse kun er vedtaksprotokoller. De inneholder ingenting om hva som er blitt sagt.

Forslag fra Knut Bakkehaug (V):

Åpenhet og innsyn i demokratiske beslutningsprosesser og organer er grunnleggende
for demokratiet, og ny teknologi gir mulighet til å gi folk adgang til å følge med på
møter og beslutninger også når man ikke er fysisk tilstede. Dette er en positiv mulighet
som Eidsvoll kommune i størst mulig grad skal benytte seg av.

Det skal være direktesendinger/streaming fra møter i folkevalgte organer i Eidsvoll
kommune.

Ordfører bes igangsette en prosess der lokale medier, frivillige organisasjoner og andre
inviteres til en dugnad for å sette i gang med direktesendinger/streaming fra møter i
folkevalgte organer i Eidsvoll kommune.

Votering

Forslag fra Bakkehaug falt med 1 mot 33 stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**