Innlegg: Nytt og tøffere parti?

I leserinnlegg i Fædrelandsvennen følger Solveig Nilsen i Venstre opp reportasjen fra APs møte der de varslet en ny og tøffere tone i miljøpolitikken. Har vi fått en miljø-medspiller i Kristiansand? undrer Solveig Nilsen som sitter i bystyret og byutviklingsstyret for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Nytt og tøffere parti?

Selvinnsikt er alltid positivt, og nå sier AP at de har vært for feige i miljøpolitikken. Det varsles en ny og tøffere retning. Venstre er veldig glade for at AP nå setter fokus på miljø. Og så håper vi inderlig at dette ikke bare blir «en sak i valgkampen» slik Mette Gundersen siteres. Vi håper på et ekte engasjement og en sterk vilje til å ta miljøriktige beslutninger.

Den nye miljøprofilen ønskes velkommen, og vi håper da å kunne samarbeide og få støtte til miljøsakene som Venstre arbeider for. Det betyr å stoppe utvidelsen av tjenesteyting og detaljhandel i Sørlandsparken, det betyr økte midler til buss – og det betyr flere virkemidler for å begrense bilbruk. Vi håper å se et fokus på riktig plassering av store og viktige nyetableringer av bedrifter, krav om søppelordning med fokus på gjenvinning og støtte til vårt ønske å sette i gang sykkelplan for Kvadraturen. Det betyr tilrettelegging for elbiler, og det betyr flere passivhus og høyere miljøkrav til nybygg. Venstre vil også ha økonomiske fordeler for personer og bedrifter som velger grønt.

Vi i Venstre håper at vi kan regne med støtte fra AP på disse sakene. Og vi ser frem til et samarbeid med AP for å vinne frem på miljø og gjøre Kristiansand til en grønnere by.

På Fædrelandsvennens nettside kan du lese og debattere innlegget her, og her kan du lese reportasjen fra APs miljøkurs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**