Fant løsning for sjakk-OL

I dag ble det klart at sjakk-OL får en tilleggsbevilgning på 12 millioner kroner i finanskomiteens innstilling til revidert statsbudsjett. – Fantastisk, sier Venstres kulturbyråd i Tromsø, Jonas Stein.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Marius A. Hansen

— Det er fantastisk at det har kommet en løsning som gjør at det blir Sjakk-OL, sier Venstres byråd for kultur, næring og idrett i Tromsø, Jonas Stein.

I regjeringens forslag til revidert statsbudsjett lå det ikke inne noen tilleggsbevilgning til sjakk-OL, som på grunn av bl.a. World Cup-arrangement i fjor hadde større utgifter enn det de forutså da de søkte om statlig støtte. Stein var da svært skuffet over regjeringens prioritering.

Irene Dahl

Foto: Erik Iversen

Venstres fylkesleder i Troms, Irene Dahl, er veldig glad for at partiene på Stortinget er blitt enige.

sjakk

Foto: Tromsø Venstre

— Vi har hatt støtte i hele partiorganisasjonen for at vi skulle få løst floken rundt sjakk-OL, og det er veldig gledelig. Byrådet i Tromsø har gjort en veldig god jobb med å vise frem hvor mye det betyr for byen, landsdelen og Norge, og Jonas Stein skal ha mye ros for den jobben han har gjort. Også Ola Elvestuen har stått på barrikadene for sjakk-OL på Stortinget, og Terje Breivik har forhandlet seg frem til en løsning i finanskomiteen. De skal også ha honnør for sin innsats.

— Jeg forventer at alt blir gjort for at vi skal få tidenes Sjakk-OL i Tromsø, sier Jonas Stein.

Sjakk-OL arrangeres i Tromsø fra 1. til 14. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**