Ingen løfter om hurtigbåt nå

Den nybakte byråd for samferdsel og miljø i Oslo, Guri Melby (V), har tatt turen til Hurum etter invitasjon fra Hurum Venstre. Det hele handler om båt til Hurum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V), har vært på bli kjent-tur i Hurum sammen med byrådssekretær Marit Vea.

— Det er viktig å se utover Oslo og tenke regionalt når vi skal legge planer for framtida, sier Melby, men gir ingen løfter om båtforbindelse slik partifelle Gunn-Torill Homme Mathisen, Arne Hjort i Hurum næringsråd og Knut Kristiansen i Filtvet vel ønsker seg.

Varaordfører og gruppeleder for Hurum Venstre, Gunn-Torill Homme Mathisen, ønsker seg hurtigbåt i likhet med brorparten av befolkningen i Hurum.

Foto: Privat

— Det er viktig at Guri Melby som ny byråd i Oslo får kjennskap til den jobben vi gjør for å få båtrute til Tofte. Vi har god kapasitet til å bosette folk og etablere næring, men vi må bli sett av Oslo som en attraktiv del av Osloregionen, sier Gunn-Torill Homme Mathisen i Hurum Venstre.

Hun tror at med flere reisende over på båt, vil det spare investeringer og vedlikehold i samferdsel på vei.

Nå venter Mathisen spent på den bebudede rapporten om båttilbud på fjorden som er bestilt av fylkeskommunene Akershus og Buskerud.

Sommerrute

— Den skal etter sigende være klar før sommeren, men det er ikke sagt noen dato, sier hun.

Næringsrådsleder Arne Hjort venter også spent, og begge håper at det i mellomtida blir mulig å få til en utvidet sommerrute til Filtvet.

Passasjertall i fjor viste av over 2 600 personer reiste med sommerbåten til Filtvet i helgene. Det mener næringsrådet er et godt utgangspunkt, og at tallet vil øke med flere avganger.

— Derfor er vårt første mål å få til en utvidelse av sommerruta slik at båten går flere dager. Deretter er det endelig målet en båtforbindelse hele året, sier Hjort.

— Se regionalt

— Det er også viktig at byråden får se på de faktiske forholdene, og at vi har mye å tilby Oslo-folk, sier velleder Knut Kristiansen på Filtvet.

Byråd Guri Melby (V)

Foto: –

Byråden er enig med vellederen, og innrømmer at hun kjenner lite til Hurum fra før.

— Det er viktig at vi tenker utover Oslo og ser regionalt, når vi skal planlegge framtidige behov for transport og bosetting. Oslo og Akershus har et godt samarbeid om kollektivtrafikken, men nå jobber vi med en regional kollektivplan som også omhandler rutetilbudet på fjorden. Da er det viktig å få med oss andre deler av regionen. Folk ser ikke på grensene når de reiser på jobb, sier hun.

Hun mener det derfor er viktig å forstå hvordan de faktiske forholdene er ute i regionen.

— Om vi skal være med å etablere nye tilbud er det viktig å ha fakta. Dette besøket er med på å gi meg bevissthet rundt forholdene her, og kunnskap som gjør det lettere å samarbeide regionalt. Det er også viktig for oss å vite hvilke ønsker befolkningen i Hurum har, og hva vi selv kan ha nytte av, sier Melby.

Les hele oppslaget i Røyken og Hurums Avis

Hurtigbåt