Sterk kulturskolesatsing

I et åpent brev fra Brynmor Evans og Barbara Vögele i Miljøpartiet de Grønne kommer det en rekke påstander om Tromsø kommunes kulturskoletilbud. Sannheten er at Tromsø kommune har et usedvanlig godt kulturskoletilbud, og at det kommer Tromsø kommune til å ha i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Blant de seks største kommunene i landet er Tromsø den kommunen som har den høyeste andelen av barn i grunnskolealder (6-15 år) i kommunen som går i kulturskole. I 2012 gikk 1 av 3 barn i Tromsø i kulturskole, mens tallet for Bergen var 1 av 10. I 2013 var 3500 barn og unge deltakere i private og offentlige kulturskoler i Tromsø.

I løpet av de siste årene er ventelistene ved den offentlige kulturskolen sterkt redusert. Etter en større opprydning i 2013 er det nå først og fremst pianoundervisning som fortsatt har ventelister (ca 80 ved årsskiftet). Dette har blant annet skjedd fordi byrådet har åpnet opp for at også private kulturskoler skal kunne få et mindre driftstilskudd. Dette er en svært gledelig utvikling.

I brevet fra Evans og Vögele rettes det mye kritikk mot at kulturskoletimen ble fjernet fra januar 2014. Dette er særdeles merkelig all den tid også MDG stemte for dette vedtaket. Årsaken til at denne timen ble fjernet er reduksjonen på 2 millioner kroner på ramme 6001 i Tromsø kommunes budsjett, noe som også lå inne i MDGs alternative budsjett. Hvis kommunestyrerepresentanten fra MDG hadde lest Tromsø kommunes budsjett for 2014, kunne han ha sett at det der på side 99 står at “tilbudet kulturskoletimen fjernes grunnet nedlegging av dette tilbudet, jf. tilleggsproposisjon til statsbudsjettet 2014. Bortfall av kulturskoletimen innebærer også en reduksjon i stillingsressursene ved Kulturskolen, som er relatert til dette tilbudet.”

Som en del av denne innsparingen innenfor rammen har byrådet også besluttet å legge ned tilbudet for visuell kunst på Kulturskolen. Dette betyr ikke at det samlede tilbudet for visuell kunst blir dårligere, men at det nå ikke blir tilbudt to steder i kommunen, men kun fra Kunstskolen (som også er kommunal) lokalisert i Troms fylkeskultursenter, populært kalt “Kysten”. Dette er en av mange måter byrådet jobber for å effektivisere driften av Tromsø kommune.

Kunstskolen er kommunens kulturskole og fagsenter i visuell kunst, og det har eksistert siden 2002. Visuell kunst er en samlebetegnelse for bildekunst og kunsthåndverk, fagene er tegning, maleri, keramikk/skulptur, tekstil/redesign, foto og animasjon. Kunstskolen har tilbud for barn, ungdom, voksne og pensjonister. De som underviser elevene er bildekunstnere og kunsthåndverker fra det profesjonelle feltet med høy kunstfaglig utdannelse og/eller bakgrunn, mange med pedagogikk i tillegg. Mange av kunstnerne har Tromsø kommune samarbeidet med i alle våre år, og nye kunstnere kommer hele tiden til. Slik sikres både kontinuitet og videreutvikling av tilbudet.

Jeg er stolt over det svært gode kulturskoletilbudet som gis i Tromsø kommune, og å være en del av et byråd som også på dette området hele tiden jobber for å se hvordan Tromsø kommune kan drifte smartere for å skape en forandring til det bedre.

Jonas Stein, byråd for næring, kultur og idrett

Leserinnlegget sto på trykk i Nordlys og iTromsø 4. juni 2014

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**