Reagerer over studentbolig-nei fra Rødt, SV og MDG

– Å si nei til 80 nye studenthybler midt i den største boligkrisa på mange år, som Rødt, SV og MDG vil, det er en prioritering jeg ikke skjønner, sier Erik Iversen, leder i Tromsø Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

I byutviklingskomiteens siste møte anbefalte komiteen forslag til ny regulering av Stakkevollvegen 11. I planen ligger det inne rom for kontorer, forretninger og 80 privateide studenthybler. Rødt, SV og MDG stemte nei, og fremmet i tillegg et forslag om å bygge huset uten hyblene.

– Hvordan man kan si at det er viktigere å prioritere kontorareal enn studenthybler, når vi vet at det er skrikende mangel på sistnevnte, nei, det skjønner jeg lite av, sier Iversen. Han er selv student og har vært engasjert i studentpolitikken ved universitetet.

I kommunedelplanen for Stakkevollvegen er området ikke satt av til boligbygging, bare kontor og forretning. Iversen mener likevel at det ikke er et problem å legge opp til studenthybler på tomta.

– I fremlegget fra byrådet fremgår det jo at man gjør et unntak nettopp fordi situasjonen på boligmarkedet er så ekstraordinær. Jeg mener vi i grunnen ikke har råd til å si nei, tatt i betraktning at bygget ligger nært sentrum og Breivika og i tillegg har gode kollektivtrafikkforbindelser. Men jeg ser at Rødt, SV og MDG mener noe annet.

Det sto godt over 2000 studenter i boligkø ved semesterstart. Iversen er glad for at det kommer nye prosjekter som kan bidra til å lette trykket på boligmarkedet.

– Dedikerte studenthybler er det bare Studentsamskipnaden som tilbyr i Tromsø i dag, og det er bra at det også kommer andre aktører som er interessert i å bygge og leie ut. 80 hybler løser selvfølgelig ikke i seg krisen, men det er ett steg på veien, sier Erik Iversen, leder i Tromsø Venstre.

Reguleringsplanen ble vedtatt av kommunestyret 27. august, med stemmene til Høyre, Frp, Venstre, Ap og KrF. Rødt, SV og MDG stemte mot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**