Innbyggerinitiativet må tas på alvor

Hurum Venstre mener innbyggerinitiativet må opp som egen sak i kommunestyret. Her kan du lese notatet Venstre har sendt ordføreren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

NOTAT FRA HURUM VENSTRE TIL ORDFØRER:

“INNBYGGERINITIATIVET MÅ TAS PÅ ALVOR”

Det vi gjør i dag vi vil påvirke Tofte og Hurum for mange år fremover. Det er i dag vi bygger fremtidens Tofte.

Skolebarn

Foto: Microsoft

Hurum Venstre mener at:
– å rehabilitere Tofte skole vil være å gi etter for dårlig økonomi
– å rehabilitere Tofte skole vil være å si at halvgodt er godt nok
– å rehabilitere Tofte skole ikke er et signal om at kommunen satser på Tofte

Det må settes av penger til å bygge en ny og attraktiv barneskole på Tofte. Venstre tror på og arbeider for å få etablert nye arbeidsplasser på Tofte Strand og området til Södra/Statkraft.

Vi tror at unge i etableringsfasen vil slå seg ned på Tofte og være med å bygge “Nye Tofte” når forholdene legges til rette. En ny skole signaliserer at kommunen har tro på Tofte som lokalsamfunn.

1045 underskrifter
Aksjonsgruppa for ny felles skole sentrumsnært Tofte har samlet inn 1045 underskrifter hittil. Det er 9358 innbyggere i Hurum. Dette viser at flertallet i kommunestyret er på kollisjonskurs med en stor del av befolkningen i Hurum.

Aksjonsgruppa vil at den pågående prosessen med å rehabilitere og bygge ut Tofte skole stoppes og ny felles skole utredes. De er lagt ned et omfattende og grundig arbeid for å påpeke feil og mangler i saksbehandlingsprosessen.

Mange underskrifter er samlet inn.

Foto: stock.xchng

Innbyggerinitiativ
Aksjonsgruppa har levert underskriftene til Ordfører og fremmer et innbyggerinitiativ. Et innbyggerinitiativ er lokaldemokrati i praksis. Det er innbyggernes rett til på visse vilkår å kreve at et konkret forslag blir behandlet av kommunestyret. Det er i loven satt visse minimumsvilkår for at det skal oppstå en plikt for kommunestyret til å behandle forslaget.

«Initiativretten er en ny og viktig demokratisk rettighet. I et demokratisk perspektiv er det viktig at innbyggerne aktiviseres og trekkes med i beslutningsprosesser. Rett til å fremme forslag til behandling i kommunestyret eller fylkestinget kan bidra til å bedre dialogen mellom de politiske partiene/de folkevalgte og velgerne i perioden mellom valg, samt å fremme interessen for de avgjørelser og den prosess som skjer i kommunestyret eller fylkestinget.

Det er gjerne stor mobilisering rundt enkelte saker lokalt. Tanken er at initiativretten kan bidra til å kanalisere dette engasjementet inn i det politiske systemet. Ordningen er således ment å skulle fange opp det saksorienterte engasjementet og dermed først og fremst et middel til å ta opp nye saker. På denne måten synliggjøres også innbyggernes engasjement bedre». (Kilde: Veileder, Innbyggerinitiativ, Kommunal- og regionaldepartementet)

Stemmegiving

Foto: Microsoft

Ikke samme innhold
Det henvises til Kommuneloven § 39a. Innbyggerinitiativ:

3. I samme valgperiode kan det ikke fremmes forslag dersom dette har
a) samme innhold som et tidligere forslag fremmet etter denne bestemmelsen, eller
b) samme innhold som en sak som er behandlet av kommunestyret eller fylkesting i valgperioden

Innbyggerinitiativet har ikke vært fremmet tidligere. Ergo punkt 3a kommer ikke til anvendelse.

Når det vedrører punkt 3b har ikke aksjonsgruppens innbyggerinitiativ samme innhold som en tidligere sak behandlet av kommunestyret i valgperioden:
– Ny skole sentrumsnært Tofte var ikke til behandling ved kommunestyrets møte 27. mai 2014.

– Ny skole var ikke i det hele tatt til behandling som et alternativ i saken

– Innbyggerinitiativet dokumenterer vesentlig informasjon som ikke var til stede og ikke ble gjort kjent for de folkevalgte den 27. mai 2014. Dette inkluderer faktafeil, manglende data og endrede forutsetninger for vedtaksbeslutning. Dersom dette hadde vært kjent 27. mai 2014 kunne sakens utfall vært annerledes

– Fellesforslaget fremmet av V og Frp i kommunestyremøte 27. mai var ikke en "sak som er behandlet". Det var et forslag

– Fellesforslaget fremmet av Gunn-Torill Homme Mathisen og Trond Røed i sak "PS 69/14 Budsjett, økonomiplan og handlingsprogram 2015 til 2018" ved kommestyrets møte den 9. desember 2014 var ikke en "sak som er behandlet". Det var et forslag

– Aksjonsgruppens underlag som presenterer de kritiske punktene rundt vedtaket om skolerehabilitering er datert 4. desember. Dette var ikke kjent for kommuneadvokaten som ga sin konklusjon i brev datert 2. desember

– Aksjonsgruppens underlag som presenterer de kritiske punktene rundt vedtaket om skolerehabilitering er datert 4. desember. Kommunestyret har ikke hatt tilstrekkelig tid til å behandle saken med innbyggerinitiativet som kjent premiss i deres møte 9. desember kl. 09.00. De hadde kun 2 virkedager mellom mottak av underlag og møtet

Person

Foto: freedigitalphotos.net

Egeninteresse av å behandle innbyggerinitiativet
Uavhengig av om vilkårene for behandling av innbyggerinitiativet er oppfylte eller ei, påpekes at kommunestyret bør ha en egeninteresse av å behandle innbyggerinitiativet som egen sak tatt i betraktning sakens stigende medieomtale med ditto spekulasjoner, samt sakens store samfunnsmessig betydning for kommunen.

Her bør man ikke gjemme seg bak en formalitet, men ta på alvor det folkelige engasjementet som aksjonsgruppa har mobilisert. Vi ønsker engasjerte innbyggere som bryr seg om bygda si. Da må vi også lytte når de på vegne av mange ytrer sine standpunkter.

Av og til er det lurt å ta et skritt tilbake og vurdere saken på nytt. Er beslutningen riktig?

Lær av historien
Hurums politikere bør ta lærdom av historien. La oss gå sju år tilbake i tiden og til Sætre sentrum. Kiwi og Coop la fram et reguleringsplanforslag om bygging av et 13 etasjes høyhus og en 4. etasjes boligblokk med dagligvarebutikker i 1. etasje og øde parkeringsplasser mot sjøen. Blokka ville stengt for all utsikt til sjøen. Forslaget var like ved å bli vedtatt uten at kommunens innbyggere var klar over hva som var i ferd med å skje.

venstrelogo

Foto: venstre

Marianne Arctander og Gunn-Torill Homme Mathisen (V) startet aksjonen "Redd Sætre". Aksjonen, som var partipolitisk uavhengig og hadde som mål å få til en helhetlig utvikling i Sætre på innbyggernes premisser, fikk raskt mange medlemmer. I samarbeid med Fellesutvalget for Sætre (nå kalt Nærmiljøforum) ble innbyggerne i kommunen gitt informasjon om utbyggingsforslaget.

– Dette kan da ikke være mulig, var reaksjonene fra Sætres befolkning. Da reguleringsplanforslaget ble lagt ut på høring kom det inn over 500 høringsuttalelser som protesterte mot det som et nesten enstemmig kommunestyre ville vedta. Signalet til de folkevalgte var tydelig og klart; det var ikke dette folk ønsket for Sætre. Politikerne innså dette og snudde. Dagligvarehandelen ligger nå riktig plassert oppe ved rådhuset.

Et nytt reguleringsplanforslag for Sætre sentrum er under utarbeidelse. Resultatet av snuoperasjonen i 2007 er at vi kan få et godt sentrumsområde i Sætre som folk vil trives i. Alle er ikke enig i absolutt alt i forslaget, men responsen er allikevel en helt annen enn i 2007. Selv om noen stadig hevder at 2007-utbyggingen ble stanset av ‘et par aksjonister fra Venstre’, så er realiteten den at forslaget ble stoppet av innbyggerne selv, da de ble klar over hva som holdt på å skje.

Ikke gå for nest best
Saken brukes som eksempel på at det av og til er nyttig å stoppe opp og revurdere sin beslutning. Å ikke gå for det nest beste alternativet dersom det man ønsker egentlig er noe helt annet. Altfor mange saker i Hurum er preget av kortsiktig tenkning og mangel på visjoner. Dette gjelder også skole for Tofte og Filtvet.

Hva er samfunnsøkonomisk mest hensiktsmessig dersom vi ønsker en god utvikling og nye innbyggere til kommunen? Er det å bygge en ny skole eller er det å bygge ut den gamle? Hva med løfter en tidligere har gitt befolkningen? Hva med lokaldemokratiet og det massive engasjementet på Søndre Hurum? Hvorfor har allting skjedd så fort at man ikke har fått gode prosesser?

Svarte ikke ut oppdraget
Kommunestyret vedtok i desember 2013 følgende: «Oppstart av prosjekt for ny skole for Tofte og Filtvet utsettes med ett år, og det nye skole- og oppvekstutvalget ser på midlertidige løsninger for skolestruktur på Filtvet og Tofte». Det var enighet i Samarbeidspartiene H, V, Sp og Krf om at utsettelsen kun var for ett år og at en skulle se på midlertidige løsninger.

Da saken kom opp i Tjenesteutvalget 13.05.14 var svaret fra Rådmannen på oppdraget fra kommunens øverste organ, kommunestyret, noe helt annet enn hva man kunne forvente. Fra å skulle se på midlertidige løsninger for skolestruktur, var innstillingen fra Rådmannen plutselig blitt til forslag om ta ut ny skole fra Økonomi- og handlingsprogrammet 2015-18 og i stedet bygge ut Tofte skole. Han svarte med andre ord ikke ut oppdraget han var pålagt av kommunestyret.

Da alt ble snudd på hodet
Befolkningen hadde en forventing om ny felles skole fram til 13. mai i år. Da ble alt snudd på hodet på et øyeblikk. Det vil si, for de av innbyggerne som fikk det med seg. Nå skulle det bli utbygging av Tofte skole i stedet. Rett etter dette vedtaket var fattet kommer sommerferien og så er høsten der og utbyggingsprosessen på Tofte eskalerer. Det er umulig å få til en god prosess med et slikt tempo.

Aksjonsgruppa, som består av FAU ved Tofte og Filtvet skoler, næringslivet, investorer, foreldre og andre innbyggere, har engasjert seg på de arenaer som er tilgjengelig og prøvd å bli hørt. De har jobbet hardt og seriøst for å få fram det syn som preger befolkningen, spesielt på Søndre Hurum:

De vil ha den nye skolen de er blitt lovet i flere år.

Røyken/Hurum kommune blir kanskje del av en storkommune?

Foto: privat

Kommunereformen vil medføre endringer
Økonomi er blitt brukt som argument for å rehabilitere Tofte skole. Kommunereformen skal gjennomføres over det ganske land og i hovedsak vil nye og større kommuner bli resultatet.
Formannskapet har nettopp vedtatt at Hurum skal gå sammen med Bærum, Asker, Røyken, Lier og Hole om en stor utredning som skal være klar neste år og gi beslutningsgrunnlag for kommunesammenslåing.

Vi må faktisk ta i betraktning at Hurum trolig er del av en storkommune innen ganske kort tid. Vi kan ikke fortsette å late som om Hurum skal fortsette som småkommune og snakke om eiendomsskatt og kutt i skolen som om alt skal håndteres framover slik det er i dag.

Når kommunekartet skal tegnes på nytt vil også saken om skole på Søndre Hurum stå i et annet lys. Røyken har satset på omfattende bygging av nye skoler de siste årene, og gjort store låneopptak for å finansiere dette. Det er ikke gitt at storkommunen vil prioritere Hurum når nye skoler skal bygges. Det er nå vi har muligheten til å ta denne beslutningen på vegne av våre innbyggere.

Det er ingen skam å snu. Innbyggerinitiativet må opp som en egen sak i kommunestyret for å få en ryddig og demokratisk behandling.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Tove Hofstad