Fontenehuset Kongsberg

Bjørn Flo Knudsen
Foto: Bjørn Flo Knudsen

Jeg synes det var flott å lese at ledelsen og de ansatte i Kongsberg Entreprenør valgte og gi julegaven sin til Fontenehuset Kongsberg. Sånn varme og omtenksomhet skal man sette pris på og verdsette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bjørn Flo Knudsen

Foto: Bjørn Flo Knudsen

For Fontenehuset var en av kampsakene til Kongsberg Venstre i årets budsjettforhandling. For Fontenehuset regner med at de trenger 800 000 kr for å holde oppe i 2015, altså 400 000 kr mer enn det Rådmannen hadde satt av i sitt budsjett. Dette ønsket Venstre å få til for å sikre fortsatt drift på Fontenehuset, de andre sentrumspartiene (SP, KrF og Uav) var helt enige i og vi fremmet dette i vår samlede budsjettpakke. For å finansiere dette ønsket vi å kutte finansieringen til Exploria. Dette gikk ikke AP, H og SV med på. De ønsker at Exploria som ikke har utviklet seg til noe konkret selv etter å ha stått på budsjettet i snart 10år, fortsatt skal bruke 700 000kr av det kommunale budsjettet. Det kaller jeg et dårlig verdi valg.
Helse og omsorg har nå i flere år vært under omstilling, der man skal finne rett nivå på tjenestene til brukerne. Ideen er at man skal kunne tilby lavterskeltilbud til flere istedenfor et dyrere tilbud som er mer omfattende enn det brukeren trenger. Men om dette skal virke må det satses i alle fall et minimum på lavterskeltilbudene som gjør at de ikke blir borte. For blir lavterskel tilbudet borte vil omstillingsprosessen bli til en rein kuttprosess og det kan ikke Venstre støtte.
Budsjettet er nå vedtatt og er gjeldene fra 01.01.2015, men jeg ønsker og invitere til en liten omkamp i førstkommende UHO møte for å finne rom til mer penger til fontenehuset innenfor helse og omsorgsbudsjett. Dette er selvfølgelig beklagelig i og med at budsjettet her allerede er trangt. Men når flertallet ønsker å prioritere bort pengene, må man finne andre måter og sikre at Fontenehuset ikke blir nedlagt.

Bjørn Flo Knudsen (V)
UHO/Kommunestyre.