En friluftspolitikk for Asker

Marit H Meyer, Foto: Olav Heggø

2015 er friluftslivets år. Asker bør benytte anledningen til å sikre framtidens askerbøringer muligheter for mangfoldige friluftsopplevelser i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Asker byr i dag på mange muligheter for gode natur- og friluftslivsopplevelser. Spørsmålet er om askerbøringer i framtiden i større grad må reise ut av kommunen for å finne like rike områder med variert dyre- og planteliv. Vi ser tre konkrete utfordringer som må løses politisk for å sikre et fortsatt sterkt og variert friluftsliv.

1. Vi må erkjenne at friluftslivet henger tett sammen med de kommende årenes forvaltning av areal i Asker. Rett før jul vedtok Asker en kommuneplan som delvis fraviker strategien med å konsentrere utbyggingen til knutepunktene i kommunen. På sikt bidrar en spredt og bilbasert boligbygging til en uthuling av friområdene. En sentral utfordrer for morgendagens friluftsliv er nettopp utbygging som ikke tar nok hensyn til lokale «hundremeterskoger» og sammenhengende naturområder. Skal Asker kommune klare å hindre dette, må ikke bare markagrensa stå fast. Vi må også ha en overordnet arealpolitikk der det foretas tydelige valg om hvor det faktisk ikke skal bygges av hensyn til natur og friluftsliv. En slik sammenhengende arealpolitikk er en nødvendighet i sentrale strøk der presset på arealene er sterkt, ikke minst fra entreprenører som ønsker å gjennomføre enkeltprosjekter.

2. Vi må sikre allmennheten tilgang til strandsonen og en sammenhengende kystkultursti. Nærhet og tilgang til sjøen er en sentral verdi for svært mange av Askers innbyggere. Kystlinjen byr på unike og rike muligheter for befolkningen, forutsatt at man har tilgang til den. En tur langs kyststien i Asker viser at det fremdeles er en rekke steder der allmennheten ikke får tilgang til strandlinjen. Asker har fremdeles ingen sammenhengende kystkultursti langs Askers strandsone.

3. Vi kan legge til rette for at skolene og barnehagene kan ha mer aktivitet utendørs. En undervisning som tar naturen i nærmiljøet i bruk bidrar til at også kommende generasjoner har et aktivt forhold til marka og sjøen. Det gir barn gode opplevelser og en forståelse for naturens egenverdi. Skolenes mulighet til å gjennomføre undervisning utendørs og til å reise på ekskursjoner kan vi som politikere gjøre noe med. Kommunen kan sørge for at skolene har tilgang til friområder i nærmiljøet til å sette opp eksempelvis lavvoer. For å gjøre det lettere for skolene å dra på ekskursjoner, bør Asker kommune være offensiv ovenfor Ruter og arbeide for et eget kollektivkort for ungdom som skal forflytte seg internt i egen kommune i forbindelse med skoleaktiviteter.

Hvorfor er det så viktig å sikre friluftslivet for framtiden? Jo, fordi friluftslivet er lavterskelaktiviteter, krever lite utstyr, lite organisering og er en «godtebutikk» som har åpent til alle døgnets tider sju dager i uken. Det kan i prinsippet utøves av alle i sitt eget nærmiljø. Vi snakker om hverdagslivets små mikroekspedisjoner som bidrar til økt livskvalitet og helse. For de mange som av ulike grunner slutter i den organiserte idretten, gir friluftslivet gode muligheter for fortsatt sunn aktivitet.

Mange foreninger i Asker, som speidergrupper, idrettslag og turlag, gjør en viktig innsats for friluftslivet i kommunen. Markeringen av 2015 som friluftslivets år kommer garantert til å by på flere gode markeringer for friluftslivet. Det er bra. Det er viktig å løfte fram det vi tror er viktig og det forskningen faktisk også viser at bringer helse og trivsel til svært mange. Det er lett å prise friluftslivets betydning, men er vi villige til å ta de riktige grep for å sikre friluftslivet også i framtiden? Det blir for enkelt å nærmest avpolitisere friluftslivet og ikke se at det krever klare prioriteringer dersom Asker også i framtiden skal kunne by på varierte og rike naturområder. Friluftsåret 2015 er en anledning til å arbeide konkret for å sikre alle muligheter for rike og varierte friluftsopplevelser — også i framtiden.

Artikkelen sto på trykk i Budstikka 17. januar 2015, se her.

Marit H. Meyer, nestleder i Asker Venstre
Jostein F. Tellnes, leder i Asker Venstre