Venstre for sykkelhotell ved Asker stasjon

Sykkel i Asker , Ivar Knai - Asker Venstre

Budstikka melder 17.februar at Jernbaneverket inviterer Asker kommune til å doble størrelsen på sykkelhotellet som skal bygges ved Asker stasjon. Det bør Asker slå til på!

Kø, kork og kaos preger idag Asker sentrum. Bilkøene ville sannsynligvis forsvinne hvis alle som bor fem kilometer fra Asker sentrum syklet til stasjonen eller sin sentrumsarbeidsplass. Syklistene ville få sin nødvendige dose med helsebringende mosjon. Asker sentrum vil få bedre luftkvalitet.

Sikker sykkelparkering, helst under tak, er et tiltak som gjør at flere sykler. Venstre jobber derfor målrettet, på alle politiske nivå, for en helhetlig sykkelparkeringsplan ved alle trafikkknutepunkt, og i Asker sentrum i særdeleshet. I fylkesbudsjettet for 2016 så fikk Venstre framskyndet midler til første etasje av sykkelhotell ved Asker stasjon. På Stortinget fikk Venstre, ved Abid Raja i samferdselskomiteen, gjennomslag for en sykkelstimuleringsordning som kan finansiere sykkeltiltak med inntil 50% i 2015.

Sikker sykkelparkering, helst under tak, er et tiltak som gjør at flere sykler.

Nå tilbyr Jernbaneverket Asker å doble størrelsen på dette sykkelhotellet, hvis Asker kan framskaffe fire millioner kroner til utvidelsen til 400 plasser. Med Venstres sykkelstimuleringsordning så kan utvidelsen halveres til to millioner kroner. Dette er billige innfartsparkeringsplasser som krever minimalt med areal, i en tid med kamp om innfartsparkeringsplassene.

Asker har siden 2008 hatt en sykkelstrategi. Det er på tide å følge denne strategien opp med mer kraftfull handling. Trafikkveksten kan faktisk skje med kollektiv, sykkel og gange hvis vi vil – da blir det mindre kø, kork og kaos, bedre folkehelse og mindre klimautslipp.

Ingvild Tautra Vevatne, gruppeleder Asker kommunestyre

Jostein Tellnes, 1.kandidat til Asker kommunestyre