Oslos skoleveier må bli tryggere

Foto: Phil Roeder

-Arbeidet med å utbedre Oslos skoleveier må løftes til et helt nytt nivå etter mange år med for puslete innsats, sier Erik Borge Skei som har vært leder av programkomiteen i Oslo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I Oslo Venstres bystyrevalgprogram foreslås en styrket satsing på skoleveier.
-Alle barn i Oslo må få en trygg skolevei. Det vil gjøre at flere går eller sykler. Trygge skoleveier forebygger ulykker og legger grunnlaget for sunne vaner hos barna. Hverdagslogistikken blir enklere også på ettermiddagstid fordi skolene er sentrum i lokalsamfunnet der mange fritidsaktiviteter foregår. Gode skoleveier øker fremkommeligheten for alle aldersgrupper, sier Borge Skei.

Borge Skei, som også er første nestleder i Oslo Venstre, mener at dette er et område der lokale krefter kan bidra.
– FAU-er og bydeler kan gjerne trekkes med i dette arbeidet. Dermed kan man utarbeide en systematisk plan for byen basert på lokal kunnskap. Så må det først og fremst settes av mer penger. Det er ikke alltid disse tiltakene er så kostbare. Det er derfor gledelig at byråd Melby har varslet en økt satsing på dette området, og jeg har oppfattet et ønske om å følge opp ved neste års budsjett, sier Borge Skei.

Skoleveier må også vurderes ved nye inntaksområder.
-Når skolenes inntaksområder må endres eller nye skoler bygges, er dette spesielt viktig. Byrådene må ta et felles initiativ til at etatene må samarbeide bedre enn til nå. Jeg mener også at man må se på reglene for når barn kan sykle til skolen slik at foreldrene og barnet selv kan bestemme dette, ikke kun skolen eller etaten alene. Det kan også bidra til gode vaner tidlig, sier Borge Skei.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**