VEAS – et gullegg i Asker for grønn omstilling

Ivar Knai - Asker Venstre

Venstre i hovedstadsregionen etterlyste i Budstikka 9.12. bedre utnyttelse av biogassen som produseres på Veas. Men hva er biogass og hva innebærer det at bussene begynner å kjøre på denne gassen?

VEAS på Bjerkås i Asker behandler kloakkslam for 600.000 innbyggere i Oslos vestregion og er også Norges største biogassanlegg. Venstre i Asker, Bærum, Oslo og Akershus går inn for at denne fornybare gassen nå skal benyttes til drivstoff for å erstatte diesel i kollektivtrafikken.

Biogass er teknisk sett samme gassen som naturgass (metan). Den store forskjellen er at biogassen er 100% fornybar og svært bærekraftig når den lages av kloakkslam som hos Veas, eller av husdyrgjødsel, matavfall eller annet organisk avfall. Avfallet som representerer et problem man vil «bli kvitt» blir omgjort til en ressurs.

Resirkulering av næringsstoffer som fosfor, nitrogen og kalium oppnås gjennom biogassprosessen og gjennom sluttproduktet biogjødsel. Satsing på biogass som drivstoff til bussene våre er derfor et nødvendig og viktig tiltak i det EU kaller den sirkulære økonomien hvor avfall redefineres fra søppel til å bli en ressurs.

Verden står ovenfor en global fosformangel som om noen år som kan true matvareproduksjonen. Derfor må vi ha en omstilling i landbruket fra energiintensiv / ikke bærekraftig bruk av kunstgjødsel over til faktisk selvforsyning og bærekraftig drift med bruk av biogjødsel og kompost. Ikke en «liksom selvforsyning» slik norsk volumlandbruk drives med ca 50% import av energiinnsatsen. I et biogassanlegg som på Veas produseres ren og bærekraftig energi som reduserer utslipp og tar vare på næringsstoffene i jorda og fører de tilbake i kretsløpet.

Og om noen skulle lure… Selv om biogass er «promp på flaske» så lukter den ingenting etter bruk. Biogassbusser støyer mindre og de slipper ut betydelig mindre skadelig sot og NOx enn tilsvarende dieselbusser. Altså i tillegg til den positive klimaeffekten.

Metangass er høyverdig energi siden den etter trykksetting eller flytendegjøring kan benyttes direkte som drivstoff, noe stasjonære energikilder ikke kan. Allerede i dag kjører snart 100 Ruterbusser i Oslo og Bærum (Fornebu og Lommedalen) på biogass.

I 2009 ble Bekkelaget renseanlegg oppgradert for å kunne utnytte biogassen på en mer energioptimal måte, slik vi foreslår for Veas. Det produseres hvert år 20 GWh biogass på Bekkelaget som kan drifte 80 busser. Potensialet på Veas ca 4 ganger større!

Selv med slike volumer begynner biogass å bli konkurransedyktig delvis på grunn av ny teknologi, større volum, flere aktører og endringer i avgifter i favør av fornybart drivstoff.

Men det må flere virkemidler til og markedet må bygges. Bl.a. koster bussinnkjøp og drift litt mer enn dieselbusser med dagens lave innkjøpsvolum. Erfaring fra et nylig bussanbud i Østfold viste merkostnad på 8%. Dersom det offentlige benytter sin innkjøpsmakt, noe Tine Sundtoft i den fremlagte biogasstrategien har sagt hun skal vurdere, så kan dette bety større volum og lavere priser. Her må politikerne derfor være på banen ovenfor Ruter og Veas. Det er i siste ende en politisk beslutning og vi i Venstre er nå pådrivere for at dette skal skje.

I vår region står vi ovenfor store satsninger på kollektivtrafikk for å takle befolkningsveksten. Men det er langt ifra likegyldig hvilket drivstoff bussene kjører på. Det er derfor merkelig at Regjeringens i sin nylig fremlagte kollektivhandlingsplan ikke nevner drivstoffet til bussene med et eneste ord. Det ligger heller ikke inne i belønningsmidlene for byer som satser på kollektiv. Av landets ca 16.000 busser er det bare 2-300 som går på biogass. Resten går i hovedsak på diesel. Til sammenligning er det i Sverige snart 3.000 biogassbusser. Derfor er det svært positivt at Ruter sier til Budstikka 10.12. at fra 2017–20 skal alle busser som går på fossilt drivstoff i våre to kommuner fases helt ut. Biogassen fra Veas kan spille en vesentlig rolle for å lykkes med dette.

Fremtiden er fornybar. Det er de fleste enig om. Men hva med nåtid? Er det ikke på tide å ta i bruk gassen som allerede produseres i vår egen kommune fra våre egne dasser?

Av Jens Måge, 5. kandidat for Asker Venstre

Innlegget sto på trykk i Budstikka 23. desember 2014

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**