Pendlerparkering nå

Frogn Venstres gruppeleder 2011-2015 Erik Lundeby. Bilde fra valgkampen 2011., Foto: Ivar Ruud Eide
Situasjonen for pendlerparkering er akutt, og det trengs raske, midlertidige løsninger mens vi utvikler de varige. Venstre utfordrer ordfører i kommunestyret 04.05.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Interpellasjon (begrunnet spørsmål til ordfører) om pendlerparkering i Frogn kommunestyre 04.05.2015 fra Erik Lundeby, Venstre.
Situasjonen når det gjelder pendlerparkering/innfartsparkering i Frogn er ekstra vanskelig denne våren. Seiersten-området er under ombygging, og muligheten til parkering på Heer er også blitt innskrenket av hensyn til trafikksikkerheten i boligområdene. I arbeidet med regulering av veien Måna-Gislerud er det utviklet planer for pendlerparkering på Måna, men det vil ta noe tid. Det er et klart behov for å løse mangelen på plasser på kort sikt, særlig frem til plassene på Seiersten igjen kan brukes til pendlerparkering på dagtid.

Det finnes en rekke private parkeringsplasser knyttet til butikker og handlesenter der hovedtyngden av handelen skjer på kveldstid. Amfi Drøbak City har tidligere latt være å regulere tiden for parkering på den sydligste delen av parkeringsplassen, men har nå signalisert innstramming. Rema 1000 på Dyrløkke har en stor parkeringsplass nær bussholdeplassene på Dyrløkke og Ullerudsletta, Trafikkstasjonen til Statens Vegvesen har kanskje også noe ledig plass. Dette er bare eksempler på parkeringsplasser som kan ha ledig kapasitet på dagtid.

Det er viktig at mangelen på parkeringsplasser ikke fører til at folk som ellers ville tatt bussen kjører bil til jobb i Oslo. Dersom kommunen tar ansvar for å skilte og håndheve, kan kanskje noen av eierne av parkeringsplasser være villig til å avsette noen nærmere definerte plasser til pendlere, for eksempel fra 06:00-18:00. Det kan være mot et vederlag, eller som et goodwill-tiltak – dette kan jo for butikkeierne bety at folk handler litt på vei hjem når de først er der. Tiltaket bør i første omgang gjennomføres inntil Seiersten parkeringsplass åpner, men kan også vurderes videreført inntil pendlerparkeringen på Måna er etablert.

Venstre ønsker derfor å stille følgende spørsmål til ordfører:

Har kommunen gjort noe for å sikre alternative plasser for pendlere i perioden mens Seiersten ikke er tilgjengelig?
Mener ordfører at kommunen kan gjøre mer med dette nå?

Dersom ordfører tillater ber vi også om votering over følgende forslag:

Rådmannen bes snarest ta kontakt med eiere av parkeringsplasser langs kollektivtraseen innenfor bygrensen, med sikte på å etablere midlertidige pendlerparkering inntil Seiersten er ferdig. Dersom tiltaket får økonomiske konsekvenser som ikke kan dekkes på enhetens budsjett, fremmes sak for politiske organer så snart som mulig.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**