Regjeringen og fengselskapasiteten

Politi panser bil
Reformen vil gjøre politiet bedre i stand til å møte både dagens og fremtidens kriminalitetsutfordringer, og vil styrker beredskapen., Foto: (CC BY-ND 2.0) Politiet i Vestfold / Flickr.com

Regjeringen har inngått avtale med nederlandske myndigheter om leie av 242 fengselsplasser i Nederland. Prisen er ca 220 millioner kroner (25,5 millioner Euro) pr. år. Det er grunn til å sette et stort spørsmålstegn ved om dette er vel anvendte penger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Dette blir ca 900.000 kr pr fengselsplass. Dette synes dyrere enn det norske fengselsplasser koster å drive. Tall jeg har funnet på nettet varierer fra 730.000 tii 880.000 for lukkede plasser, og 350.000 for alternative soningsplasser. 220 millioner er neppe heller hele regningen ved dette prosjektet. Jeg har ikke oversikt over hva som ligger i denne leieprisen. Men administreringen av hele ordningen her hjemme kommer selvfølgelig i tillegg, og transportutgifter av fanger til og fra, og kanskje tolkeutgifter, helseutgifter, besøk av pårørende, en norsk administrasjon i Nederland? m.m.. Men jeg vil sette et enda større spørsmål ved det prinsipielle ved dette. Bør ikke et land selv ta seg av de fanger rettssystemet i landet produserer? Er det riktig å ha et straffenivå som produserer så mange fanger at vi ikke selv klarer å ta oss av disse fangene? Ansvaret i denne saken må legges på både den forrige og den nåværende regjeringen. Under den forrige regjeringen økte soningskøen uten at man tok de nødvendige grep med å bygge ut nødvendig fengselskapasitet. Man har sett med åpne øyne på at soningskøen har vokst. Fra 2010 vedtok f.eks. et nærmest samlet Storting, etter forslag fra den forrige regjeringen, økte straffenivåer for alvorlige volds- og overgrepssaker. Men man økte ikke fengselskapasiteten tilsvarende. Antakeligvis fordi dette ville medført store bevligninger på statsbudsjettet. Penger som man antakelig hadde lyst til å bruke på mer velger-trekkende tiltak.

Den manglende fengselskapasiteten kunne ikke ha kommet som en overraskelse på den nye regjeringen da den tiltrådte høsten 2013. Men enda er det ikke bevilget penger av betydning til å bygge ut fengselskapasiteten. Hadde man villet prioritere dette framfor populære skattelettelser og andre bevilgninger behøvde man ikke ventet på en fengselsmelding som nå har kommet. Jeg mener jeg nå i kanskje 10 år har hørt om utbyggingsplaner i Skien fengsel, som vil gi rimeligere plasser enn å bygge et helt nytt fengsel, fordi det kan bygges innenfor de eksisterende murene, og det behøver ikke bygges opp en helt ny administrasjon. Selv om den må selvfølgelig styrkes den som er. Nå er det satt i gang et intensivt arbeid med å oppdatere disse planene. Hadde det vært vilje til å satse på dette, kunne det i hvert fall vært gjort på nyåret 2014. Og enda er det ikke bevilget en krone til byggingen. Og jeg har ingen tro på at det kommer noe i revidert statsbudsjett nå i vår. Så får vi se til høsten, og neste års burdsjett. Det bør være en oppgave for våre lokale FrP-ere og Høyrefolk å bidra til at dene bevilkgningen kommer til høsten.

I tillegg til lang soningskø gjør for få fengselsplasser at det ofte er vanskelig å finne varetektsplasser, og særlig kortreiste plasser. Folk som blir fengslet i Skien må ofte kjøres til f.eks. Drammen og Ringerike fengsel på Hønefoss, med de ekstra kostnader det medfører i form av tidsbruk for transportmannskaper.

Nå skal det sies at det også er satt i gang tiltak for å få ned soningskøen. Et slikt tiltak er soning av kortere dommer hjemme ved hjelp av elektroniske fotlenker. Dette var først et prøveprosjekt i noen fylker, men ble ifjor utvidet til hele landet. Samfunnsstraff er et tiltak som har vært i mange år, og som har mange fordeler, hvis det bare blir brukt. Både påtalemyndighet og domstoler må ha dette i fokus hele tiden. Og politiet gjør forsåvidt også sitt for å få ned soningskøen, ved å bruke så lang tid på etterforskning og oversendelse av tiltalebeslutninger til retten at det fører til strafferabatt ved domfellelse. At det skal gis rabatt ved lang tidsbruk er fastsatt ved dommer i Den europeiske menneskeretighetsdomstol. At dette er en stor belastning for mange fornærmede som ikke får lagt overgrep bak seg, og at vitner ikke husker bedre etter som årene går, er ulempene ved dette. Politiet vil vel si at dette skyldes at det er for få ressurser. Om det bare skyldes dette eller om det også har noe med systemer og organisering internt i politiet å gjøre er det ikke godt for utenforstående å finne ut av. Men spørsmålet er også: Roper de/vi høyt nok på flere ressurser, eller bare avfinner man seg med en uholdbar situasjon. Men uansett vil ansvaret falle bakover på den til enhver tid sittende regjering. Om ny organisering av politiet med enda større og færre politidistrikt vil bedre denne situasjonen er jeg ikke sånn umiddelbart overbevist om.

Gustav Søvde
Venstremedlem

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**