Kommunene må få og ta ansvar

Foto: Dreamstime.com

Det er meningsløst at det sitter rundt 5000 flyktninger i asylmottak rundt i landet som har fått opphold i Norge, men som ikke har fått plass i en kommune enda, fordi kommunene ikke frivillig vil ta imot det antall som staten innvilger opphold i landet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Flyktninger kan bli sittende i månedsvis, kanskje år, i tillegg til den tiden de har ventet på at søknaden skal behandles. Og det går heller ikke spesielt fort. Dette må det bli en slutt på. Nå må partiene på Stortinget slutte med sin unnvikenhet, ja feighet i denne saken. Nå er det på tide å vedta at alle kommuner får plikt tii å ta imot sin kvote av flyktninger i forhold til det antall som innvilges opphold hvert får. Man bør besinne seg på at dette er mennesker som ofte har vært utsatt for svært traumatiske forhold før de kom til Norge. Det er derfor de får opphold. Så har de sittet i lang tid og ventet på behandling av søknaden Når de ytterligere skal sitte passive i månedsvis, og kanskje år, før de endelig får bosette seg i en kommune, blir dette en uverdig behanding av mennesker.

Dette vil sikkert ikke være populært i kommunene, sælig hos de som ikke har tatt sin andel hittil. Men det kommunale selvstyret er ikke hellig. Stortinget er tross alt overordnet kommunene, og må ta et helhetlig ansvar. Staten bør kanskje gjøre dette i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund (KS), som representerer alle kommuner. Det er mulig at man kunne overlate fordelingen til KS, som kjenner kommunene godt. Så kunne man der også se på hensyn som tilsier at man eventuelt bør fravike en helt matematisk fordeling av flyktninger etter folketall. Selvfølgelig er dette også et økonomisk spørsmål. Men så må staten sette seg ned med KS og forhandle om dette. Såvidt jeg har skjønt har man en løsning i Danmark hvor det tilsvarende KS har fått ansvar. Og klarer man å løse det der, så må man kunne klare det i Norge.

Ikke minst med tanke på at Norge eventuelt skal motta 5000 flyktninger fra Syria i år og 5000 til neste år, blir dette spørsmålet helt prekært. Hvordan tror man at man kan løse dette hvis ikke alle kommunene tar sitt ansvar. Jeg har ingen tro på at dette skulle være så mye vanskeligere for noen kommuner enn andre. Små kommuner kan innlede et interkommunalt samarbeid. Og dessuten er vel små kommuner snart på vei ut. Jeg tror det er viljen det som regel står på.

Jeg vet det er kommunevalg snart. Men med et bredt forlik på Stortinget om dette, burde det gå også i et valgår å finne en løsning, Å fortsette slik som nå er i hvert fall uverdig.

Gustav Søvde
Venstremedlem Skien