Folk først

Malvik, Foto: Torgeir Anda

Hvordan kommunen er organisert og arbeider har stor betydning for omfanget og kvaliteten på tjenesten som tilbys. Venstre vil sette folk først i driften av kommunen. Det betyr at det som gagner innbyggerne best samlet sett skal være førende for organisering og gjennomføring – ikke motsatt. God drift forutsetter god ledelse. Malvik kommune har en anstrengt økonomi, samtidig som kommunen står foran betydelige utbygginger. Det krever en rekke tiltak.

Venstre vil:

• Den enkelte leder i kommunen må få klare mål for sitt arbeid. Lederen må ha stor frihet til å løse oppgavene, men samtidig ha et selvstendig ansvar.
    • Vurdere om sentrale lederstillinger i kommunen bør være på åremål.
    • Kostnadene for de to nye ungdomsskolene må holdes nede. Det må legges større vekt på sambruk av kommunale bygg, og samordning med de kommunale skolene og videregående skole på Vikhammer.
    • Kommunen bør selge unna all eiendom der det ikke er klare planer for bruken.
    • Aksjene i Trønder Energi selges hvis prisen er akseptabel.
    • Effektiviteten i kommunen må bli bedre – uten at det går utover tilbudet til innbyggerne. Sykefraværet må reduseres. Begge deler er et lederansvar.
    • Kommunen må se positivt på private aktører som kan levere offentlige tjenester. Konkurranse er sunt.
    • Nye investeringsprosjekter bør ha en egenkapitalandel på 30 prosent.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**