Stranda i Håbukta er rydda

Venstrehunden Maya deltok på strandryddedagen., Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Strandryddedagen 9. mai er en årlig, landsomfattende miljøbegivenhet der en rydder alle Norges strander frie fra plast og søppel. Hurum Venstre ryddet i Håbukta på Rødtangen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Hurum Venstre støtter kampanjen fullt ut. Marint søppel er et stort problem over hele kloden. Det er viktig at vi lokalt har fokus på miljøtiltak. Rene strender er et gode som vi selv kan bidra til, ikke bare 9. mai, men også ellers i året, sier ordførerkandidat Gunn-Torill Homme Mathisen.

Fakta

Kampanjen startet i 2011 og har vokst hvert år siden. Strandryddedagen er en nasjonal dugnad der flere tusen frivillige rydder sine lokale strender fritt for søppel en lørdag i året med mål om et søppelfritt Norge. Hold Norge Rent arrangerte i 2014 denne dagen for fjerde gang. Selve kampanjen er en informasjonskampanje som motiverer til lokale ryddeaksjoner.

Hovedtiltakene i kampanjen er PR- og mediearbeid, utarbeidelse av kampanjemateriell som faktaartikler, annonser, t-skjorter til ryddere, premier og annet informasjonsmateriell for å engasjere til rydding, samt tilrettelegging og mobilisering av ryddeaksjoner. For fjerde år på rad ble det satt ny rydderekord på Strandryddedagen.

I 2014 var 12 191 personer ute og ryddet. I alt ble 522 strender, som til sammen dekker 320 000 meter kystlinje, ryddet for søppel. 14 000 sekker med søppel ble fjernet og mer enn 20 000 frivillige timer ble lagt ned i strandrydding i 2014. Aldri før har så mye søppel blitt funnet, og aldri før har så mange strender vært frie for plast og søppel. Det ryddes i alle fylker, og engasjementet er stigende over hele landet.

Her kan du se en bildekavalkade fra da Hurum Venstre ryddet stranda i Håbukta.

Hurum Venstre rydder på strand i Håbukta på Rødtangen i anledning det store strandryddedagen. Før-bilde.
Hurum Venstre rydder på stranda i Håbukta på Rødtangen i anledning det store strandryddedagen. Før-bilde.
Anne Sofie Riseng plukkar søppel.
Anne Sofie Riseng plukker søppel. Hun finner mye isoporbiter.
Merete Haug og Anne Sofie Riseng plukkar søppel.
Merete Haug og Anne Sofie Riseng er klare til dyst mens Maya bader.
Noen som har mista skoen?
Noen som har mista skoen? Den er fremdeles i Håbukta.
Rusta rørdeler var noe av det vi fant på stranda.
Rustede rørdeler var noe av det vi fant på stranda.
Gunn-Torill Homme Mathisen bærer bort tangen.
Merete Haug raker og Gunn-Torill Homme Mathisen bærer bort tangen.
Brygge.
Brygge i Håbukta.
Merete Haug raker, Mia følger med.
Merete raker, Maya følger med.
Noe av det vi fant.
Anne Sofie Riseng samler søppel.
Anne Sofie samler søppel.
Ferdigrydda - Gunn-Torill er klar for nye utfordringer..
Ferdigrydda – Gunn-Torill er klar for nye utfordringer.
Ferdig rydda strand.
Ferdig rydda strand i Håbukta på Rødtangen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**