Vil satse på Drøbak akvarium

Drøbak akvarium, Foto: Anniken Holtnæs

Vi må innse at akvariet aldri blir den attraksjonen det bør være i dagens lokaler, mener Venstres Erik Lundeby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Politikerne i Frogn skal neste uke ta stilling til hvilke ambisjoner vi skal ha for Drøbak akvarium. Rådmannen innstiller på at kommunen skal gå for mellomalternativet, der anlegget rustes opp til en høyere standard, men for øvrig drives videre omtrent innenfor dagens rammer. Venstre har ingen tro på at dette er en god løsning.

-Akvariet er bygget opp på dugnad, og har ut fra sine forutsetninger bygd seg opp til en fin lokal attraksjon som er kjent også utenfor byen. Neste skrittet må være å bygge opp akvariet til en ny attraksjon som kan få folk til byen, og få gjestene til Oscarsborg til å bli her lenger.

Gruppen som har utredet akvariet har fått utført en grundig markedsanalyse, som anbefaler å utvikle akvariet til en av Drøbaks hovedattraksjoner med inntil 100 000 besøkende pr år. Styret i akvariet peker på at dette både vil gi økonomiske ringvirkninger og nye arbeidsplasser i byen.

Erik Lundeby

-Vi i Drøbak må bestemme oss for hva vi skal være, mener Lundeby. Skal vi satse på turisme må vi bygge på de fortrinn vi har, og et akvarium midt i Oslofjorden, med samarbeid med de marine forskningsmiljøene våre, vil kunne bidra vesentlig til å gi nytt liv i byen.

Rådmannen er i sin saksfremstillling bekymret for om infrastrukturen i Drøbak tåler en stor attraksjon. Det er ikke Lundeby.

-Min bekymring i dag er at vi trenger økt parkeringskapasitet, har planer på Essotomta, men er usikre på om det er nok trafikk til å få et parkeringsanlegg til å gå rundt økonomisk. 60 000 nye besøkende kan være det som gjør investering i ny parkering ved innkjøringen til sentrum økonomisk bærekraftig, mener han.

Mens mellomløsningen vil koste noen millioner, vil et ordentlig nybygg for akvariet koste over 10 millioner. Venstre er ikke innstilt på at kommunen skal ta kostnaden alene.

-Vi skal bidra, og har allerede satt av 5 millioner til oppgradering av akvariet fra 2016. Styret må nå ut og se etter samarbeidspartnere som både ønsker å investere og tilføre kompetanse, i tillegg til et faglig samarbeid med universitetet. Det tror vi er mulig hvis politikerne sier et rungende JA til et oppgradert akvarium.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**