Miljødagen

Navn: Sidsel Lombardo, Larvik Foto: Jo Straube, Jo Straube

Larvik Venstres politiske nestleder Sidsel Lombardo hadde på Miljødagen 5. juni et leserinnlegg i Østlands-Posten. Hun informerer også om at Venstre har stand på Torvet i Larvik lørdag 6. juni.

Artikkelen står å lese nedenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Lørdag den 6. juni feirer vi den internasjonale miljødagen, og med Venstre-stand på Torvet i Larvik.

Arbeidet med miljø favner vidt, fra helse og trivsel lokalt, til selve livsbetingelsene på jordkloden.

Klimaforskerne er enige om at vi allerede ser menneskeskapte klimaendringer, selv om endel «forskere» med en mektig lobbyvirksomhet bak seg, påstår det motsatte. Riktignok er det store geografiske variasjoner og mye uforutsigbarhet i utviklingen, og man kan derfor tenke at det ikke er noen oppvarming.

Økte utslipp av CO2 kommer av at fossilt brensel, olje, gass og kull, laget av naturen over millioner av år, nå forbrukes på kort tid. Kjøttproduksjon, særlig av storfe, gir også mye klimagasser. Naturen har en viss evne til å absorbere dette overskuddet ved økt skogvekst og absorbering i havet. Men grensen for denne absorbering går ned når havtemperaturen stiger, slik den nå allerede gjør.

Vi ser at isbreer smelter i polområdene og på Grønland. Forskere mener at ferskvann fra Grønlandsisen allerede endrer Golfstrømmen slik at den varme strømmen mot Norge blir svakere. Dette kan innvirke på våre temperaturer, og vi synes kanskje ikke vi merker stort til oppvarmingen det snakkes så mye om.

Havet stiger, og lavtliggende områder i Stillehavet er allerede blitt ubeboelige selv om det kun er snakk om noen cm stigning foreløpig.

Vårt land derimot, fortsetter å stige sakte etter istiden, så vi vil kanskje merke lite til økt havnivå i lang tid.

Varmere klima vil gjøre store folkerike områder ubeboelige. Det er derfor sannsynlig at vi vil se store strømmer av klimaflyktninger i fremtiden.

Heldigvis mener forskere også at det er mulig å snu utviklingen, men det må handles snart.

Miljøhjerte

Venstre mener at GRØNN VEKST er eneste farbare vei. Nye arbeidsplasser skal bygges på en klimanøytral økonomi. Mange slike bedrifter finnes allerede i mange land. Byer, tettsteder og transportmåter må planlegges smartere. Vi enkeltmennesker kan bli «ildsjeler», leve mer i pakt med naturen, ikke overforbruke og forsøple.

På miljødagen lørdag deler Venstre igjen ut årets miljøpris på Torget, til noen som har vist sitt engasjement for miljøet lokalt, og som absolutt fortjener betegnelsen ILDSJEL.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**