Miljøprisen 2015 til Hval gård og Vepsebolet barnehage

Brønnøya. Foto: Henning Klokkeråsen
Brønnøya, Asker., Foto: Henning Klokkeråsen

Årets pris går til Hval gård og Vepsebolet barnehage for å hedre deres innsats for å skape natur- og friluftsglede blant barn. Dette er en pris som samtidig markerer at 2015 er friluftslivets år. Tirsdag 9. juni ble prisen delt ut av Venstres leder Trine Skei Grande, med et fullsatt og entusiastisk publikum bestående av barna i barnehagen.

Asker Venstre deler årlig ut miljøprisen i forbindelse med verdens miljødag 5. juni. Prisen har opp gjennom årene gått til organisasjoner, personer og virksomheter som har bidratt til økt miljøbevissthet og naturglede – direkte eller indirekte. Det er styret i Asker Venstre som tildeler prisen som tradisjonen tro består av et maleri av Asker- kunstneren og Venstremannen Egil Egebakken.

For 2015 har Asker Venstre valgt å se hen til at dette også er friluftslivets år. – Vi har ønsket å benytte denne muligheten til å hedre en virksomhet/organisasjon eller enkeltpersoner som har bidratt til friluftslivets fremme i Asker og derigjennom skape et aktivt forhold til natur blant våre innbyggere, sier Marit H. Meyer, nestleder i Asker Venstre.

Asker byr på rik og variert natur. Fjord og fjell, vassdrag, kystkultur, rike kulturlandskap og frodige skogsområder. Asker Venstre har i forbindelse med årets pris vært opptatt av at nye generasjoner askerbøringer skal få et aktivt og nært forhold til denne skatten som ligger rett utenfor stuedøren vår. Og hva er da mer naturlig enn å hedre noen som legger grunnlag for morgendagens friluftsmennesker – nemlig barnehagene.

– Vi er så heldige å ha flere flotte barnehager som legger vekt på et aktivt uteliv for barna. Vi måtte velge en – og valget falt på Hval gård og Vepsebolet barnehage, sier Marit. Hun peker på at Hval gård og Vepsebolet barnehage i en lang årrekke har utmerket seg som et sterkt forbilde blant naturbarnehager.

Juryens begrunnelse:

Asker Venstres miljøpris 2015 går til Hval gård og Vepsebolet barnehage fordi denne barnehagen Barnehagen og dens leder Anders Farstad har vært en tydelig røst i arbeidet med å la naturen være rammen for gode læringsarenaer og sosiale fellesskap blant barn.

Hval gård og barnehage:

• Er banebrytende i utviklingen av naturbarnehager
  • Arbeider aktivt for å underbygge og utvikle barns nyskjerrighet på og kunnskap om naturen i sitt eget nærmiljø
  • Bidrar aktivt til at unger skal få forståelse for selv å gjøre en innsats for å ta vare på naturen, bl.a. gjennom å lære kildesortering
  • Fremmer et sunt kosthold blant barn basert på naturens gode råvarer
  • Løfter fram viktigheten av at både kvinner og menn er rollemodeller
  • Arbeider både lokalt, nasjonalt og internasjonalt for å fremme naturbarnehager
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**