Endre for å bevare

Rolf Ole Tomter, Foto: Ivar Ruud Eide

Kommunereformen vil føre til endringer for alle, enten man bor i en kommune som slår seg sammen med en eller flere nabokommuner, eller man bor i en kommune som står igjen alene, skriver Venstres listekandidat Rolf Ole Tomter i Amta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Innlegg i Amta torsdag 25.06.2015.

Vi mennesker søker trygge rammer og stabilitet. Endring står for det motsatte. Det er viktig å tenke over at kommunereformen vil føre til endringer for alle, enten man bor i en kommune som slår seg sammen med en eller flere nabokommuner, eller man bor i en kommune som står igjen alene.

Fremtiden vil innebære et sterkt økende press på kommunene rundt Oslo, med hensyn til både nærings- og boligutbygging Det stilles stadig strengere krav til effektivitet i kommunesektoren, samtidig som vi minst forventer samme tjenestetilbud innen skole, helse og eldreomsorg. En stadig større del av befolkningen vil være eldre.

Bedre arealbruk

Frogn Venstre mener at det viktigste argumentet for å tenke nytt om kommunestruktur er arealbruken. Vi er en habil kommune med tanke på antall mennesker, men vi er en svært liten kommune i areal. Ingen tror vel at vi ville ha valgt å omregulere til logistikkindustri midt i Frognmarka om vi hadde vært felles kommune med Vestby eller Ås? Eller tatt ytterligere av knappe markaområder ved å regulere til boliger på Kolstad? Kort sagt tror vi endring av kommunestruktur gjør det mulig for oss å bevare viktige og knappe markaområder i Frogn.

Holde nivået på tjenestene oppe

Frogn Venstre mener det er viktig å vurdere ny kommunestruktur for å opprettholde det tjenestetilbudet kommunen har i dag. Vi tror ikke en større kommune vil tilby tjenestene til en billigere penge. Men en kombinasjon av effektivisering og økt omfang av tjenester vil gjøre at vi vil klare å holde kostnadene nede på dagens nivå og tjenestetilbudet på minst dagens nivå. Vi tenker rett og slett endring for å kunne bevare dagens tilbud til dagens pris.

Nye oppgaver

Frogn Venstre mener også at en større kommune kan være bedre skikket til å kunne ta imot nye oppgaver fra stat og kommune. Som en del av kommunereformen vil offentlige oppgaver bli delegert fra stat og fylke til kommunene. Dette for at tjenestene skal bli utført så nær innbyggerne som mulig. Større kommuner vil nemlig få nye oppgaver og mindre kommuner vil få færre oppgaver å løse på vegne av sine innbyggere.

For å møte framtiden og samtidig bevare de goder som vi har i vår kommune i dag, mener derfor Frogn Venstre at vi bør gå positivt inn i arbeidet for å se om det er grunnlag for å endre vår kommunestruktur. Først og fremst bør vi snakke med kommunene Ås, Vestby og Nesodden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**