Venstre vil ha mer urbant landbruk i Oslo

Foto: Vidar Sandnes

Etter sommeren legger Venstres Guri Melby frem Oslos første landbruksmelding. –Visjonen er å gjøre Oslo til en grønn storby med et aktivt urbant landbruk, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Oslos aller første landbruksmelding er snart ferdig, og miljøbyråd Guri Melby gleder seg til å legge den frem etter sommeren. –Vi har allerede landbruk i Oslo. Vi har gårder med dyr, korn- og melkeproduksjon. Nå skal vi legge til rette for grøntområder der folk kan dyrke selv, sier Melby.

Byråden forklarer at å drive landbruk i Oslo allerede er attraktivt. Det finnes 21 parsellhager med rundt 900 parseller, men fortsatt står mange på venteliste. –Det er positivt at folk dyrker selv, både på tak, i bakgårder og i byens grønne lunger. Det vil vi ha mer av. Vi skal tilrettelegge og finne gode måter vi kan utnytte døde byrom på, sier Melby. –Grønne tak er en av strategiene våre. På takene er det mye plass som kan utnyttes til dyrking, fortsetter hun.

Landbruksmeldingen skal vise vei for hvordan storbyen Oslo kan utvikle et bærekraftig, mangfoldig og aktivt urbant landbruk. Melby mener mer urbant landbruk vil gi mer kunnskap om dyrking, mat, i tillegg til at det skaper møteplasser i nærmiljøet. -Noen synes urbant landbruk er smått og latterlig. For meg og Venstre er det viktig å koble mennesker, mat og miljø, avslutter Melby.

Les hele saken i Nationen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**