Om Venstre, støttepartier og eiendomsskatt

Johanna Alvestad

Min gamle venn LP-redaktør Børresen tar seg en aldri så liten frihet med sin nokså blå penn når han temmelig utilslørt utnevner Venstre med flere partier som Aps støttepartier i Lillesand i inneværende bystyreperiode. Hvem som støtter hvem av disse partiene skal ikke jeg prøve å analysere, men at Ap og Venstre, særlig i saker som handler om utbygginger/fortettinger/arealplaner og en mer ansvarlig økonomistyring, har lagt nokså på linje og har hatt felles front mot Høyre og deres samarbeidspartier, er ingen hemmelighet. Dette har vært god Venstre-politikk, og derfor har vi naturlig nok frontet den. I andre typer saker har vi stått nærmere Høyre.

Redaktør Børresen gjør seg også noen betraktninger om eiendomsskatten i sin reportasje tirsdag 7. juli. De politiske partiene er nødt til å ta ansvar med tanke på den utfordrende økonomiske situasjonen kommunen er havnet i (for å bruke ordførerens egen karakteristikk). En økonom ville nok kalt det en økonomisk krise når kassa er tom og man har gjeld til over pipa. Venstre har ikke vært med å styre de siste fire årene, men er villig til å søke innflytelse i neste periode for å bidra til å få skikk på kommuneøkonomien, noe som igjen vil sikre gode nok tjenester for kommunens innbyggere. Venstre programfester ikke en økning i eiendomsskatten slik Børresen forskutterte i sitt stykke, men vi kan heller ikke garantere at eiendomsskatten ikke må økes. Høyre vil vurdere å fjerne eller redusere bunnfradraget i stedet for å øke promillesatsen. Det er også en mulighet Venstre holder åpen om nødvendig, som et alternativ til å øke skattesatsen.

Uansett mener vi at det er uansvarlig hvis partier også denne gangen vil bruke eiendomsskatten som valgkampsak ved å love i øst og vest. Ingen kan spå hva som vil skje i løpet av de fire årene som kommer. Hendelser langt utenfor Norges grenser spiller inn på økonomien i norske kommuner (bl.a. på arbeidsledighet, rentenivå og skatteinntekter) så å tro at Lillesand kommune kan ligge der som et lite annerledesland og få økonomien til å strekke til uansett hva som skjer vil være blåøyd. Mange av våre nabokommuner har ikke en høyere eiendomsskatt enn Lillesand for moro skyld. Man kan komme i en situasjon der man ikke har noe valg. Da er det lite lurt å ha lovet velgerne noe annet slik Høyre, Krf og Frp gjorde i forrige valgkamp. De klarte å holde det de lovet, men det forsterket den økonomiske krisen kommunen nå står oppe i. Tross alt er det vel en forsvarlig tjenesteyting til kommunens egne innbyggere som er viktigst?

Om vi i Venstre blir store nok til å kunne få mulighet til å påvirke styringen av kommunen de neste fire årene er det velgerne som skal være med på å bestemme. Og om vi i tilfelle søker mot høyresiden eller venstresiden etter valget, er det valgresultatet og forhandlinger etter valget som avgjør. Venstre vil prøve å få gjennomslag for en utvikling som både er økonomisk, klimamessig og miljømessig bærekraftig for kommunen. Mer langsiktig planlegging ut over fireårsperioden må til, og så må man holde seg til eksisterende planer og ikke fravike eller dispensere fra dem hele tiden slik vi har sett flertallet i bystyret så alt for ofte har gjort de siste fire årene.

Jan Helge Kjøstvedt
Tredjekandidat, Venstre