Jazz, kino og byutvikling

Ellen Korvald
Foto: Bjørn Flo Knudsen

De siste toner i en flott jazzfestival har stilnet, og byen har igjen falt til ro. Og ingen by er vel stillere enn Kongsberg uka etter jazzfestivalen. Men du verden som byen vår lever i jazzfestivaluka!

Hvorfor blir byen så til de grader vital disse dagene? Musikken er selvsagt det aller viktigste. Men det er ikke hele forklaringen. Trolig er noe av årsaken også mangfoldet og lokaliseringen av stedene hvor konsertene foregår. Det spilles fra scener på alle kanter; Mølla, Smeltehytta, Kinoen, Galleri Åkern, Kirketorget, Kirken, Christians kjeller, – for å nevne noen. Og mellom disse stedene er det mat og drikke og salgsboder av alle slag. Publikum må forflytte seg i folkehavet mellom disse stedene, – til fots eller med sykkel. Alt er i grei gangavstand.

Jeg tror noe av grunnen til at Kongsberg blir så levende under jazzfestivalen er denne tette, men likevel spredte, strukturen der hele byens sentrum tas i bruk. Og hvis vi synes dette er bra, må vi stimulere til nettopp dette hele året. Da må vi legge til rette for aktiviteter, kultur og opplevelser spredt på mange steder i hele bykjernen.

Og da kommer jeg til hovedpoenget mitt; vår fantastisk flotte kino må kunne brukes til det den er bygget for, nemlig kulturopplevelser. Det er en svært dårlig idé å selge denne med en klausul som begrenser kultur og konserter. Det er bare i “bakvendtland at slikt går an”. Og Kongsberg er da ikke bakvendtland!

Krona er bygget og Krona skal brukes. Men la Krona bli et supplement til alle de små og store scenene vi allerede har. Det er mangfoldet vi ønsker, og vi må ikke skape en monopolsituasjon der vi overbeskytter Krona.

Ingen aktører har vist større evne å skape aktiviteter og folkeliv i byen enn Kongsberg jazzfestival. Forutsatt at jazzfestivalen selv ønsker det, tror jeg byen ville bli beriket om vi lot jazzfestivalen disponere kinoen året rundt som et jazzens hus for en symbolsk leiesum. Og selvsagt måtte de der få holde alle de konserter de ønsker.

Kultur og aktiviteter tiltrekker seg folk, og folk gir grunnlag for handel og service. Slikt skaper levende byer. Dette er byutvikling på sitt beste.

Kommunestyret kan ikke vedta at byen skal være levende. Men kommunestyret kan bidra på en god måte ved legge til rette for en slik disponering av vår karakteristiske og særegne kino.

Ellen Korvald, 2. kandidat Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**