Et enda bedre kollektivtilbud

Venstre satser på trikk, buss og bane.
Foto: Sveinung Bråthen

Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gav i 2013 Statens vegvesen, Ruter og Jernbaneverket et felles oppdrag med å lage en konspetvalgutredning (KVU) for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo. I dag ble hovedtrekkene fra konseptvalgutredningen presentert. -En stor dag for Oslo, sier Venstres Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

-Dette er en stor dag for Oslo, og en stor dag for meg som miljø- og samferdselsbyråd fra Venstre. Oslos kollektivtrafikk er allerede en suksesshistorie, med det beste tilbudet, de mest fornøyde kundene og den laveste bilandelen i landet. Slik suksess kommer ikke av seg selv. Utredningen forteller oss om noen av de grepene vi må ta i årene som kommer for å sikre at suksesshistorien fortsetter, sier Guri Melby.

For grønn transport handler for Venstre om folks hverdag. Det at folk skal kunne komme seg til og fra jobb, skole og fritidsaktiviteter, når de skal og uten forsinkelser, uten å bruke bil.

-I tillegg handler det om å ta ansvar for miljøet i byen vår. At det skal være godt å leve her, selv når Oslo runder en million innbyggere om drøyt 20 år, utdyper Melby.

KVUen slår fast noe av det Venstre har vært mest opptatte av i kollektivløftet vi har satt i gang. Det er ikke snakk om å velge enten trikk eller buss, eller enten tog eller bane. Utredningen viser at disse miljøvennlige transportformene må spille sammen for å gi folk et fleksibelt og attraktivt tilbud, og at også sykkel og gange har en helt sentral plass. Guri Melby trekker frem at statens økonomiske støtte er viktig.

-At vi lykkes med den grønne transportrevolusjonen handler ikke bare om at Oslo skal nå våre miljømål. Osloregionens suksess er også en forutsetning for at Stortinget skal lykkes med det nasjonale målet om å redusere norske utslipp med 40 prosent innen 2030, sier hun.

Guri Melby

Melby håper at det gode samarbeidet som er oppstått mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gjennom arbeidet med KVU’en vil følges av et tett og forpliktende samarbeid om finansieringen av prosjektene som nå skal bygges.

Melby trekker frem noen av prosjektene som er mest avgjørende for Oslo de neste årene.

-Vi skal bygge en ny sentrumstunnel for T-bane. Den store befolkningen som bor og jobber langs aksen Majorstua, Youngstorget, Bislett, Grünerløkka og Bryn skal kobles til T-banen. Min ambisjon er at tunnelen skal være klar i god tid før 2030, sier Melby.

Venstre støtter anbefalingen om at trikken skal erstatte de tyngste bussrutene i sentrum.

-Vi skal satse på trikken. Vi er i gang med anskaffelsen av nye trikker. Trikk på Ring 2 er et forslag jeg ser frem til å jobbe videre med, sier Melby.

Melby sier Venstre i fremtiden vil være enda tydeligere i å prioritere syklister og fotgjengere.

-Sist, men ikke minst, så skal vi fortsette å satse på sykkel og gange. Jeg er glad for at utredningen så tydelig legger vekt på at sykkel, gangeg og kollektivtrafikk må sees i sammenheng. På de korte reisene skal sykkel og gange være det aller mest attraktive alternativet, og en av mine viktigste oppgaver er å sørge for at det blir enda tryggere og bedre å ferdes som syklist i Oslo, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**