Norges beste kommune for gründere og småbedrifter

(Foto: Dreamstime.com)

Et velfungerende næringsliv er viktig. Vårt mål er ambisiøst , men oppnåelig i en av Norges hurtigst voksende kommuner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hovedflyplassen skaper mange arbeidsplasser for Ullensaker, og har ført til sterk økning i innbyggertall. Skattemessig har ikke inntektene steget i takt med folketallet, og det er derfor viktig at det offentlige stimulerer næringsliv for å få flere kompetansearbeidsplasser og et mer differensiert næringsliv i kommunen. Vi vil gjøre Ullensaker kommune til Norges mest attraktive kommune for gründere.

Næringsklynger
For å få kompetansearbeidsplasser til kommunen må innsatsen fokuseres på noen utvalgte næringer for å få kompetansearbeidsplasser. Verdiskaping og innovasjon skjer best innen sterke næringsklynger som konkurrerer. Vi må videreutvikle våre fortrinn på de områdene der vi har naturgitte forutsetninger, kompetanse og ekspertise, og hvor vi allerede har ledende miljøer. Med nytt LHL-sykehus på Jessheim er det naturlig å stimulere til fremvekst og innovasjon innenfor f.eks. helse og medisinsk teknologi.

Venstre vil:

• Etablere kontorlokaler for nystartede selskaper der disse kan leie fleksible lokaler med lav førsteårsleie, og uten depositum. Samlokalisert med kompetanse innen satsingsområdene/klyngen.
  • Utrede mulighet for inkubatorvirksomhet, som er en måte å utvikle nye innovative bedrifter. F.eks med inspirasjon fra et inkubatorprogram ala Nyskapingsparken i Bergen.
  • Benytte innovative anbudsprosesser, inkludert offentlig forsknings- og utviklingskontrakt og industriell utviklingskontrakt (OFU/IFU) i aktuelle prosjekter.
  • Skape økonomisk vekst for småbedriftene – dele opp større anbud i mindre enheter, slik at også småbedrifter kan være med i anbud.
  • Utvikle kommunens egen kompetanse til å ta i bruk statlige støtteordninger til innovative anskaffelser. Kommunen vil spare penger, få bedre tjenester, etablere marked for fremtidsrettede løsninger, og nye bedrifter får sine første referansekunder.
  • Stimulere turistene til å bli lenger i Ullensaker, ved å utvikle arbeidsplasser innen kulturtilbud, severdigheter og attraksjoner i kombinasjon med et effektivt kollektivtilbud til Gardermoen.

Tilbake til hovedsiden for vårt politiske program

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**