Forskjellig politikk?

Øystein Senum
Foto: Privat

Lp’s leder etterlyser at partiene synliggjør og snakker opp sin egen politikk i konkurransen med Kongsberglista. Ja, men hvordan få til det da?

Kongsberglista har jo ingen saker på programmet som er i strid med Venstres politikk. Derfor er det ikke politikken som gir Kongsberglista flere stemmer enn oss, for der er vi jo enige. Det gjelder vel også for de to andre sentrumspartiene Sp og KrF. Årsaken kan heller ikke være at Kongsberglista var imot KKP, for det har Venstre vært med stor styrke lenger enn Kongsberglista. Nei, det er nok heller fordi Kongsgsberglista ikke har vært med før og derfor på en enklere måte blir sett på som et alternativ til Ap/H-styret.

I likhet med oss i Venstre, er mange misfornøyde med mye av det som har skjedd i Kongsberg de 4 siste årene. Kanskje blir Venstre urettmessig satt i bås med dem som har styrt. Men vi var ikke mange nok til å vinne kampen, og det ville heller ikke Kongsberglista klart.

Selvsagt skal Venstre fortsatt stå som et alternativ til det som har vært, og vi vil samarbeide med alle som ønsker en endring. Forskjellene i politikk er lokalt ofte mindre viktig enn personvalg. Jeg vil hevde at Venstres 6-mannsgruppe i kommunestyret har vist at vi kan kjempe for saker i god kontakt med sunn fornuft og folkeviljen. Vi har gjort det som våre velgere kunne forvente at vi skulle få til. Derfor ber vi om fornyet tillit slik at vi denne gangen kan bli mange nok til å danne det flertallet som vil gi endringer i styringen av Kongsberg som siste meningsmåling gir uttrykk for.

Øystein Senums leserinnlegg i Laagendalsposten 21.august 2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**