Buskerud bør ikke ta hele regningen

Fylkesordførerkandidat for Buskerud Venstre Anders Wengen, Hurum Venstres ordførerkandidat Gunn-Torill Homme Mathisen og nestleder i Venstre Ola Elvestuen tidligere i sommer i forbindelse med utspillet om elektrisk hurtigbåt., Foto: Anne Sofie Riseng

Hurum Venstres utspill om elektrisk hurtigbåt til Hurum blir godt tatt imot av de andre partiene. Ordførerkandidat Gunn-Torill Homme Mathisen og fylkesordførerkandidat Anders Wengen registrerer at kavalerene står i kø. Men de ønsker ikke at Buskerud alene skal ta regningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Arbeiderpartiet og Senterpartiet frir til Venstre med lovnader om fylkeskommunale midler til pilotprosjektet dersom man står sammen.

Høyre melder at de vil be om å få en sak der man innstiller å bevilge 2 mill. kroner for å få fullfinansiert pilotprosjektet elektrisk hurtigbåt i Fylkesutvalget i Buskerud allerede 26.aug.

– Det er flott at alle er positive til at vi skal få dette til! Men Rune Kjølstads uttalelse «Jeg er redd for at dette skal bli en valgkampsak» får meg til å smile. Høyres utspill er ikke mindre preget av valgkampmodus enn de andre partienes, sier Homme Mathisen.

– Jeg vil ellers gjøre oppmerksom på at undertegnede og Monica Vee Bratlie har stått sammen og jobbet for å få på plass dette hurtigbåttilbudet. Det er ikke noe nytt at Hurum Venstre er svært positivt innstilt til å ta i bruk riksveg 1, Oslofjorden, for å gjøre kollektivtilbudet bedre for huringene, sier hun.

Høyre er innstilt på at Buskerud fylkeskommune skal ta hele restbeløpet på 2 mill. kroner.
– Venstre mener at så lenge ruten som er tenkt er Sætre – Fagerstrand (Nesodden) – Oslo, så er det naturlig at Akershus fylkeskommune også bidrar i et spleiselag og at ikke Buskerud skal ta hele regningen alene, sier Anders Wengen.

– Det vil være lettere å få med Akershus fylkeskommune videre til hovedprosjektet dersom de har forpliktet seg gjennom en bevilgning til pilotprosjektet, påpeker Wengen. Det kan faktisk være en ulempe å utelate dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**