Venstre vil verne om Oslo-ulven

Foto: Christian Pedersen (tatt under kontrollerte forhold), Foto: Christian Pedersen

Vi har en internasjonal forpliktelse til å ta vare på ulv. Vi skal ha en bærekraftig ulvestamme, sier Espen Ophaug, leder i Oslo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Et enstemmig Storting stilte seg bak rovdyrforliket. Ulvesonen er måten å oppfylle denne forpliktelsen på. – I ulvesonen vet alle at ulven skal ha sterkere vern en utenfor. Det må vi mennesker tilpasse oss, sier Ophaug.

Sommeren 2015 har det ulven tatt flere sauer i marka. Venstre er likevel tydelig på at det er ulven som skal prioriteres i ulvesonen. – Vi har en internasjonal forpliktelse til å ha en levekraftig ulvestamme i Norge. Den vi har er veldig liten og genetisk sårbar. Oslo Venstre vil fortsatt ha ynglende ulv i Oslomarka, sier Ophaug. Han vil verne om Oslo-ulven.

I 2014 fikk kun to ulvepar valper, og bestandsmålene ble ikke nådd. Kun Venstre stemte for færre fellingstillatelser i rovviltnemda. – Naturmangfoldsloven pålegger oss å være føre var når det gjelder forvaltning av rovdyrstammen, uttalte leder i Oslo Venstre, Espen Ophaug til NRK Østlandssendingen. Les saken fra 2014 her.

Oslo Venstre ønsker å legge til rette for at vi fortsatt kan ha ynglende ulv her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**