Moderne løsninger for Tromsø

Foto: Daniel Skog

Tromsø trenger flere folkevalgte som er opptatt av å fremme de moderne løsningene. Vi har nok av politikere som sier «nei, nei, nei» og bare kritiserer, vi trenger flere som sier; «JA, sånn kan vi gjøre det.» Slike folkevalgte vil vi i Venstre være.

Kunnskap og god utdanning er et av de viktigste områdene for å skape et godt samfunn, og gi hver enkelt elev de mulighetene som han eller hun fortjener. Venstre har tre hovedgrep for en moderne og kunnskapsbasert skolepolitikk:

1. Gode lærere er den viktigste innsatsfaktoren for en god skole. Derfor har Venstre i byråd vært med på å gjennomføre vårt viktigste valgløfte fra 2011; en storstilt satsing på etter- og videreutdanning. For 5 år siden var det i Tromsøskolen 7 lærere i året som fikk etter- og videreutdanning. Nå er det 70 lærere. Og flere står i kø. Gode lærere er det viktigste vi kan gi ungene våre.
  2. Flere helsesøstre. Vi har bare det siste året økt med 11 nye helsesøstre i skolen. Det er fordi læreren skal få lærer, og for at alle elevene skal få kunne møte en helsesøster minst en gang i året. Det er mye god forebygging i et godt helsesøstertilbud.
  3. Nye digitale verktøy. Vi vil sikre at alle elever har gode digitale verktøy, og lærer å bruke dem på en fornuftig måte. Brukt på riktig måte er digitale verktøy fantastiske hjelpemidler for læring på alle områder.

I transportpolitikken trengs det også flere moderne løsninger. Venstre mener at det viktigste tiltaket som må gjennomføres i neste kommunestyreperiode er en ny grønn og moderne transportpolitikk i en ny Tromsøpakke 4. Pakken må sikre gode løsninger for flere og bedre gang- og sykkelveger, tilrettelegging for en bedre og billigere kollektivtransport, flere ladestasjoner for el-biler og robuste kollektivløsninger i store trafikkårer, som for eksempel Stakkevollvegen. For å sikre dette vil Venstre øke den lokale drivstoffavgiften for å finansiere Tromsøpakken og dermed sikre at forurenser betaler. Vårt mål er at det skal bli enda enklere og billigere å leve miljøvennlig i Tromsø. Utbedringen av Tromsømarka er et glimrende eksempel på hvordan Venstre jobber for at det skal bli enklere å leve miljøvennlig.

I helsepolitikken trenger vi også flere moderne løsninger. Vi trenger en sterk politisk vilje til å bruke ny teknologi for å gi de som trenger det bedre løsninger for å takle hverdagen. Vi trenger også en mer moderne velferdspolitikk. Det må bli slutt med å bare spre tynt utover til alle, vi må tørre å prioritere mer til de som trenger det mest. Derfor innfører vi nå en ny barnehagepolitikk, hvor de med lavest inntekt betaler betydelig mindre for barnehageplassen. Det er de ungene som har minst fra før som nettopp har mest behov for barnehageplassen.

Jonas Stein Tromsø trenger politikere som er villige til å fremme moderne løsninger i hele kommunen. Jeg er stolt over mange av de grepene som vi har gjort. Vi har kuttet byråkrati og vi har forenklet og effektivisert kommunen. Vi leverer like gode og kanskje flere tjenester for mindre penger. Det er god politikk som vi trenger mer av.

Ved høstens valg er det mange som kommer til å fortelle hva de er mot. Hva som er galt med Tromsø kommune. Sannheten er at Tromsø aldri gått så bra som det gjør nå. Tromsø kommune vokser med godt over 1000 innbyggere hvert år, og det bygges og investeres som aldri før. Dette kommer ikke av seg selv. Tromsø trenger politikere som heier denne utviklingen frem, og som matcher dette med gode og moderne løsninger. Hvis du vil politiske ledere som er på lag med fremtiden, bør du stemme Venstre. Godt valg!

Jonas Stein, 1.kandidat Tromsø Venstre og finansbyråd

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**