Venstres program – Grønn by og byutvikling

Miljø og naturressurser

Drammen skal ha en aktiv miljøpolitikk som sikrer kommende generasjoner muligheter til et godt liv.

By- og tjenesteutviklingen i Drammen skal være bærekraftig og fremtidsrettet. Venstre ønsker å ta vare på og videreutvikle byens grønne rom. Byen vår skal ha ren luft, rent vann og ta vare på det biologiske mangfoldet. Drammen skal ta et lokalt ansvar for å redusere utslipp av klimagasser.

Klima og energieffektivisering

De menneskeskapte klimaendringene er vår tids største utfordring. Endringene kommer raskere og girstørre utslag enn man regnet med inntil bare for kort tid siden. Norge har ambisiøse klimamålsettinger, og Drammen kommune må være med å bidra til Norges målsetting om klimakutt.

Venstre vil:

  • Ha fokus på miljøperspektivet i alle kommunale anbuds- og innkjøpsprosesser.
  • Prioritere byggesøknader for bygg som bygges etter passivhusstandarden eller bedre.
  • Innføre rett til å levere overskuddsenergi inn i fjernvarmenettet eller strømnettet for bygg som generer mer energi enn de bruker.
  • Gjennomføre en klimavettkampanje i Drammen for å vise hvordan hver enkelt kan ta klimavennlige valg i hverdagen, enten det gjelder transport, oppvarming og energivalg eller kjøp av varer og tjenester.
  • Ha krav om at nye boliger skal være energieffektive, og at kommunen synliggjøre hvor mye boligeier sparer på å bygge energieffektivt.
  • Arbeide for at flere allerede eksisterende bygg kobler seg til fjernvarmenettet.
  • Opprette et ENØK-fond som støtter private initiativ for strømsparing og bruk av alternative energikilder. Fondet skal støtte både bedrifter og privatpersoner, og ha en innretning som er enkel å administrere.
  • Vedta at alle nye kommunale bygg skal bygges på mest mulig klima vennlig måte.
  • Skape flere grønne arealer som kan fange opp økt nedbør, hindre erosjon og som samtidig skaper trivsel i byer og tettsteder, for eksempel grøntarealer, grønne tak, dammer og forsterket vegetasjon rundt bekkeløp.
  • Dimensjonere nye veier og avløpsledninger slik at de tåler forventede klimaendringer som ekstremvær og økt overvannshåndtering.

Forurensning og renovasjon

Forurensning er alt som gjør et miljø usunt. De viktigste kildene til luftforurensing i Drammen er veitrafikk, særlig fra NOX og svevestøv. Venstre vil stille krav til at innbyggerne i Drammen skal kunne leve i et sunt bymiljø.

Venstre har en målsetning om å redusere avfallsmengden i Drammen kommune. Søppel hører ikke hjemme i naturen, langs gater eller i bybildet. Nesten alt avfall kan komme til nytte igjen som råvarer i nye produkter eller i energiproduksjon.

Venstre vil:

  • Innføre tiltak for å redusere svevestøvproblematikk, ved for eksempel forbedre kollektivtilbudet, hastighetsreduksjon på veiene eller kreve kjøp av oblater for å benytte dieselbiler uten partikkelfilter.
  • nsker at innbyggernes avfall i hovedsak skal håndteres lokalt og gjenvinnes til nye produkter eller ren energi til lokalt bruk.
  • Sørge for at matavfallet lokalt omdannes til miljøvennlig biogass eller matjord, og informere borgerne bedre om muligheten til å kompostere eget matavfall i godkjente komposteringsbinger.
  • Reduser matkasting, for eksempel ved å bruke mindre tallerkener i kommunens kantiner.
  • Etablere egne søppelkasser for panteflasker, slik at flaskene kan pantes og ikke havner i vanlig avfall.
  • Ha en standard for kildesortering ved offentlige søppelkasser, slik at det blir enkelt for folk å bidra til kildesortering.
  • Redusere bruken av veisalt til et minimum, da veisalt tar livet av planter og dyr.
  • At kommunen ikke bruker glyfosat (roundup) som ugressmiddel.

Biologisk mangfold og dyrevern

For Venstre er det viktig å beholde mangfoldet av arter og naturtyper. Alle arter er en del av et større økosystem, og tap av enkeltarter kan føre til ukjente konsekvenser. For eksempel innsekter gjør jobben med å befrukte planter, slik at vi kan høste korn, frukt og grønnsaker. Dør pollinerende insekter ut, mister vi viktige avlinger. Tap av mangfoldet kan føre til et ustabilt økosystemet som vi er avhengig av for å kunne høste av naturen.

Venstre mener at dyr har en verdi i seg selv og at dyr skal behandles med respekt. Husdyrhold skal ta hensyn til dyrenes naturlige adferd og behov.

Venstre vil:

  • Ha tiltak for å bedre situasjonen for bier, ved å plante bievennlige blomster og bidra til utplassering av bikuber.
  • Ha fokus på at Drammen kommune bidrar til internasjonale mål om bevaring av biologisk mangfold.
  • Lage en kunnskapsdatabase over kommunens arter og naturtyper, samt sørge for overvåking av truede arter.
  • Sikre levedyktige bestander av de norske rovdyra, ved å forby kvotejakt på gaupe i kommunens skoger.
  • Forvalte byens skogarealer på en bærekraftig måte, og særlig sørge for at gammelskogen tas vare på, og sikre mot uthuling av LNF-områder.
  • Sikre bevaring av spesielt verdifulle trær i byrommet og sikre nyplanting av trær ved hogging.
  • At kommunen skal benytte sin innkjøpsmakt til å velge dyrevennlige produkter.

Eierskap til naturressurser

Da Venstre innførte hjemfallsretten på vannkraft, var det ut i fra en tanke om at fellesskapet skal eie og forvalte fornybare naturressurser. Retten til rent vann er grunnleggende viktig for alt liv, og Venstre kan ikke se at privatisering vil gi bedre eller billigere drikkevann. Skjev fordeling av ressurser kan føre til uønskede konflikter.

Venstre vil:

  • At fellesskapet skal beholde eierskap til Glitre vannverk.
  • Beholde og drive et aktivt eierskap i Energiselskapet Buskerud, til fellesskapets beste.
  • Ha fokus på at Drammen kommune forvalter sine naturressurser i elva, i fjorden og i marka på en bærekraftig måte.

Landbruk og urban dyrking

Jordvern er en forutsetning for fremtidig matproduksjon. Venstre vil derfor styrke jordvernet og sikre vern av produktiv matjord mot irreversible endringer. Urban matproduksjon fremmer kunnskap om dyrking av økologisk kortreist mat og har samtidig svært positive sosiale, helse- og samfunnsmessige effekter.

Venstre vil:

  • Sørge for et sterkt vern av matjord lokalt.
  • Beholde Skogerbygda som et sammenhengende landbruksareal.
  • Støtte etablering av andelslandbruk i vår kommune.
  • Utarbeide en mulighetsstudie for urban dyrking på tak og offentlige parker, samt legge til rette for urbane kjøkkenhager i nye byutviklingsprosjekt.

Byutvikling og samferdsel

Drammen skal være verdens beste by å leve i for menneskene som bor der. Drammen skal ha en byutvikling på borgernes premisser, hvor modernisering og historie kan leve side om side. Venstre vil drive miljøvennlig fortetting av bykjernen med stedsutvikling rundt de store kollektivknutepunktene. Vi ønsker en levende, urban by hvor mennesket er i fokus.

Byens kulturarv

Venstre vil ha en offensiv satsing på kulturvern og museer, som tar vare på mangfoldet, utfordrer samtiden og sikrer viktige kulturminner for fremtidige generasjoner. Venstre vil utvikle ordninger som motiverer til bevaring av kulturminner og ivaretaking av nye funn.

Venstre vil:

  • Sikre strengere oppfølging av verneverdige bygninger. Bygninger i kommunens verneplan som er klassifisert i verneklasse A skal ha et absolutt vern.
  • Gi frivillige organisasjoner mulighet til sterkt subsidiert leie til kommunale bygg som står tomme, mot at organisasjonen tar ansvar for vedlikehold.
  • Styrke den kommunale kulturminnerådgivningen til huseiere og grunneiere, deriblant hjelpe disse til å finne frem til aktuelle støtte- og finansieringsordninger som for eksempel Kulturminnefondet.
  • At kommunen og Byarkivet i samarbeid med for eksempel Fortidsminneforeningen og historielag lager lett tilgjengelig informasjon til innbyggerne om kommunens kulturminner.
  • Når gateskilt som refererer til kjente personer byttes ut, skal det inkluderes en kort informerende tekst om hvem personen var på skiltet.

Sentrum

Venstre vil ha et levende sentrum i Drammen med et bredt mangfold av tilbud for barn, unge og voksne. Et grønt sentrum må satse på grønn transport og attraktive sentrumsnære boliger. Kommunen skal være en viktig støttespiller til de private aktørene i sentrum som blant annet driver handel, utesteder, underholdnings- og kulturtilbud.

Venstre vil:

  • Satse på et variert boligtilbud i sentrumsnære områder, og satse på kvalitet og trygge lekeplasser slik at det blir attraktivt for barnefamilier å bo sentrumsnært.
  • Utvikle Marienlyst til et område for multihall, boliger, frivillighet, næring og fysisk aktivitet. Vi vil ikke tillate privatisering av bakkeplan, men stille krav til næringslokaler og offentlig tilgjengelig lokaler i første etasje.
  • Utvikle området rundt Bjørnstjerne Bjørnsons gate fra arealkrevende næring, til boliger, handel og kontorer.
  • Videreutvikle sentrum til en spennende handels- og kulturarena i samarbeid med næringslivet.
  • Støtte Byen Vår Drammen sitt Byliv-prosjekt for å øke attraktiviteten til sentrum
  • Knytte Bragernes torg og Strømsø torg sammen ved å utvikle bybrua til en møteplass.
  • Sørge for et liberalt regime for lukketider og skjenketider, samt tillate skjenkesteder i bydelene. Vi ønsker et tett samarbeid mellom kommunen og utelivsnæringen, et strengt regelverk og hyppige kontroller slikt at useriøse aktører mister bevillingen.
  • Ha en helhetlig plan for parkering i sentrum, og sørge for at alle selskaper driver etter samme regler for å gjøre det enklere å parkerer i sentrum.

Gode bomiljøer og bydeler

Vi har alle et ansvar for gode bomiljøer. Venstre mener derfor at gode bomiljøer utvikles best i samarbeid med de som bor i bydelen. Nye prosjekter i bydelene skal som hovedregel skape merverdi for dem som allerede bor der.

Venstre vil tillate høyhus dersom prosjektet er av en slik karakter at det skaper et attraktivt bymiljø og er i nærheten av hovedkollektivaksen. Høyhus motvirker byspredning og nedbygging av dyrket mark og natur, samt styrker folkehelse ved at flere kan gå og sykle.

Venstre vil:

  • Lage en langsiktig plan for fjerning av høyspentledninger på Åssiden, lage en langsiktig plan for å legge alle luftspente ledninger i bakken.
  • Forenkle byggesaksbehandlingen gjennom tydelige kommunale reguleringsplaner og opprydding av kommunale vedtekter.
  • Stille krav til utbygger om varierte boliger og gode utemiljøer.
  • Ha universelt utformede grønne lunger i hver bydel tilpasset lek og aktivitet for alle aldersgrupper.
  • Vil tillate lokale puber ute i bydelene, med krav til matservering.
  • Prøve ut positive tiltak for å redusere hastighet i bydelene.
  • Sørge for at Fjell 2020 blir fulgt opp med tjenesteutvikling og innhold for å skape en bydel med liv og aktivitet.
  • Ha en strategi for åpning av bekkeløp og etablering av nye flomveier, som et blågrønt innslag i bebyggelsen og for å forebygge overvann. Åpne dammer kan brukes til å forsinke overvann.
  • Være en pådriver for å gjennomføre kommunens grøntstrategi.
  • Ha bydelssentre som dekker borgernes primærbehov innen handel og servicetjenester. Målet er at flest mulig skal ha sykkel- og gangavstand til dagligvarer og andre tjenester.

Studentby

Drammen er en ung studentby, og det tar tid å bygge opp et studentmiljø. Ved å gi studentene en god opplevelse av byen, vil mange av de skarpe hodene velge å bosette seg i Drammen. Derfor er det viktig å utvikle tilbudet til studentene i byen.

Venstre vil:

  • Bidra til at alle studenter følger seg velkomne og som en del av byen.
  • Se utbygging av studentboliger i et byutviklingsperspektiv.
  • Bidra til et godt samarbeid mellom næringslivet og høgskolen.
  • Bidra til et tett samarbeid mellom nytt sykehus på Brakerøya, høgskolen og næringslivet for systematisk å utvikle nye studenttilbud og det helsefaglige kompetansemiljøet.
  • Tillate utesteder med alkoholservering for 18-åringer.

Idrettsanlegg og flerbrukshaller

Byens idrettslag og frivillige organisasjoner har et stort behov for haller og idrettsanlegg. Venstre mener at den uorganiserte aktiviteten er viktig, og at anlegg må bygges slik at flest mulig for nytte av dem. For at anlegg skal være effektive å drifte, må nye haller og idrettsanlegg plasseres slik at de kan brukes av skoler på dagtid.

Venstre vil:

  • Ha en flerbrukshall på Marienlyst som skal prioritere idretten, og at området rundt skal være tilrettelagt for fysisk aktivitet for alle.
  • Være positive til private aktører som ønsker å bygge kulturarenaer, idrettsanlegg eller flerbrukshaller.
  • At skolebyggene skal utvikles som aktivitetssentra for sine bydeler.
  • Ha flere lavterskelanlegg som kan brukes til organisert idrett og uorganisert aktivitet.
  • Bygge flerbrukshaller på Fjell, Øren, Brandengen og Åssiden.
  • Utbedre hallrefusjonsordningen for private haller.
  • Samarbeide med idretten ved planlegging av idrettsanlegg.
  • Støtte etablering av innendørs klatreanlegg.

Fjorden og elva

Fjorden og elva inviterer til aktivitet og rekreasjon. Venstre mener at arbeidet for en ren Drammensfjord må fortsette. Store områder langs elven på begge sider, trenger moderne byutvikling. Venstre vil jobbe for en utvikling av gode boligområder med variert boligbygging og gode uteområder.

Venstre vil

  • Fortsette utbygging av turvei langs elva og fjorden.
  • Arbeide for byutvikling av sentrumsnære sjøområder, som sikrer allmenn tilgang til strandsonen.
  • Omregulere områdene på Brakerøya og Tangen til handel, kontor, bolig og kunnskapsbasert næring.
  • På sikt omregulere indre deler av Holmen fra havn til kontor, handel og kunnskapsbasert næring.
  • Videreføre samarbeid med Lier kommune om en sammenhengende felles Fjordbyplan.
  • Legge til rette for å omregulere resterende områder av elvebredden fra industri til kombinert, bolig, næring og handel.
  • Utvide skulpturprosjektet langs hele elvepromenaden.

Friluftsliv

En viktig kvalitet ved å bo i Drammen, er kort vei til friluftsområder uansett hvor du bor i kommunen. Venstre mener dette er en kvalitet det er verdt å kjempe for, og vi vil bidra til et mangfoldig, miljøvennlig og helsefremmende friluftsliv.

Venstre vil:

  • Etablere en fast markagrense i samarbeid med nabokommunene.
  • Fjerne veiavgift til Spiralen og Landfalltjern.
  • Jobbe for en revitalisering av Spiralen i samarbeid med private aktører markagrensa.
  • ke aldersgrensen for at barn kan fiske gratis med stang i elver og vann fra 16 til 18 år.
  • Videreføre partnerskapet med DNT Drammen om bynært friluftsliv.
  • Si nei til motorisert ferdsel i utmark for fornøyelsesformål.
  • Ha en minimumsavstand fra sin bolig til et grøntdrag med turvei, marka eller turvei langs elven som ikke overstiger 500 meter.
  • Være positive til enkle nærmiljøanlegg i markasonen nær byen som fremmer positiv bruk av marka, som for eksempel aktivitetspark og teltplasser.

Sykkelbyen og myke trafikanter

Venstre vil utvikle sykkelveinettet i Drammen, slik at sykkel blir førstevalget når folk reiser langs elvedalen. Sykling er sunt og morsomt, og det må bli enda tryggere for folk i alle aldre å velge sykkelen som sitt fremkomstmiddel.

Venstre vil:

  • Prioritere trygge skoleveier i hele Drammen, slik at barn og unge får gode vaner tidlig med å gå eller sykle til skolen.
  • Sørge for at det tilrettelegges for sykkel i alle fremtidige bygge- og byutviklingsprosjekter, slik at sykkel blir førstevalget til skole, jobb og fritidsaktiviteter.
  • Oppgradere veikryss slik at det blir trygt å krysse for gående og syklister. Underganger skal være oversiktlige og godt opplyst.
  • Satse på enkle tiltak som gjøre det morsommere og tryggere å sykle, for eksempel etablere små vedlikeholdsstasjoner for sykkel i bydelene.
  • Gi vedlikehold av fortau og sykkelveier høy prioritet på vinterstid.
  • Skape flere krysningspunkter over elven for myke trafikanter.
  • Videreutvikle bysykkelordningen slik at besøkende til byen kan komme med tog eller buss, og reise videre med sykkel. Ordningen må også utvides med flere sykkelstasjoner.
  • Arbeid for å kunne bruke bysykkel med månedskort for kollektivtransport.
  • At kommunen må sørge for trygge sykkelparkeringer.
  • Legge til rette for utlån og leie av elsykler til personer med bevegelsesutfordringer.
  • Styrke systematisk sykkelopplæring av barn og unge som skal ta del i den store sykkelsatsningen. Foreldrene skal selv ha ansvar for når barn kan begynne å sykle til skolen.
  • Satse på holdningsskapende arbeid. Vi har alle et ansvar for at det er trygt å sykle, gå og kjøre i Drammen.

Kollektiv og miljøvennlig transport

Transport utgjør ca ⅓ av alle klimagassutslipp i Norge. Hvis Drammen skal bli en mer miljøvennlig by, så må vi legge til rette for mindre bilkjøring som gir oss mindre støy, svevestøv og klimagassutslipp. Venstre mener at kollektivtilbudet må være av en kvalitet som gjør at folk ønsker å benytte tilbudet.

Venstre vil:

  • Etablere direkteruter med buss mellom der folk bor og jobber, samt jobbe videre med å gjøre det attraktivt å velge kollektivt.
  • At Brakar skal ha fokus på at barn, unge og voksne føler seg trygg på bussen.
  • At kommunen og Brakar sammen må utrede en mulighet for å etablere en busslinje mellom Åssiden og Gulskogen senter.
  • Jobbe videre for en skinnegående bybane mellom Nedre-Eiker, Drammen og Lier, men starte med kollektivtraseer for buss.
  • Starte med fortetting av boliger og næringsliv rundt en fremtidig bybane.
  • At alle tjenestebiler som kommunen bruker skal være nullutslippsbiler.
  • At kommunen bidrar til å etablere en bildelingsordning med nullutslippsbiler, som kommunen skal benytte seg av ved tjenestereiser.
  • Reservere ⅓ av gateparkeringen i sentrum til nullutslippsbiler og ladbare biler.
  • Redusere svevestøv og trafikkstøy ved å redusere fartsgrenser.
  • Fortsette arbeidet for å redusere veisalting.

Buskerudbyen

Hovedmålet i areal og transportplanen for Buskerudbyen er at veksten i persontrafikken i byområdene skal tas av kollektivtrafikk, sykkel og gange. Venstre ønsker å flytte gjennomgangstrafikk ut av bykjernen og ut på europaveiene. Bragernestunnellen bør på sikt utvides til Travbanen på Åssiden.

Venstre vil:

  • Ha en regional arealplanlegging som bidrar til helhetlig planlegging av boligutbygging og satsing på kollektivtransport.
  • Gjøre om Rosenkrantzgata til en miljøgate, som vil redusere gjennomgangstrafikken.
  • Følge opp sykkelsatsingen i Buskerudbyen, slik at andelen syklende øker.
  • Sikre gode pendlerparkeringsplasser ved kollektivknutepunktene.
  • Bruke eventuelle bompenger til å finansiere sykkelveier og bedre kollektivtilbud.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**