Hva stemmer du egentlig på?

Christian Dyresen, Gruppeleder (V) , Foto: Hurum Venstre

Hurum Venstres 2. kandidat Christian Dyresen stiller spørsmål og ber om avklaringer når det gjelder samarbeid etter valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

De politiske partiene er for tiden svært så aktive med å formidle sine budskap på best mulig vis. Programmene er trykket opp, avisene fylles med politiske ytringer og snart dukker vi vel også opp på trappen din for å forsøke å formidle enda litt mer av våre standpunkter.

Det burde være fullt mulig å skaffe seg oversikt over hva de ulike politiske partiene egentlig mener. Og skulle man være usikker er det en rekke muligheter til å spørre ut representanter fra partiene hvis du møter de på stand eller hvis de ringer på døren din. Når du har kommet deg gjennom materialet og tatt et standpunkt bør følgende spørsmål også besvares:

Hvem stemmer jeg egentlig frem til politisk makt i Hurum?

Se, det er noe vanskeligere å besvare for flere av partiene etter en til dels kaotisk periode de siste 4 årene. Et enkelt parti vil med neppe få ordfører og flertall i kommunestyret her i Hurum alene. Derfor må partiene samarbeide om posisjoner og politikk. Så hvem kommer vi som folkevalgte egentlig til å samarbeide med? Hurum Høyre har i dag ordføreren og jeg antar de ønsker å fortsette med dette.

I en rekke viktige saker har Hurum Høyre stemt sammen med Hurum Arbeiderparti. Kan det tenkes at et slik uforpliktende samarbeid fra sak til sak etter valget ender opp med å bli et forpliktende samarbeid med fordeling av posisjoner?

Stem på det partiet du mener er troverdig.

I saker som reguleringsplan for Svelviksand på Verket, ny skole for Tofte/Filtvet og parkering i Sætre har disse to partiene gått sammen og tatt avgjørelser som får stor betydning for Hurum inn i fremtiden.

Med to tydelige ordførerkandidater i Bratlie og Granum viser de vilje til makt. Vil en stemme til Hurum Arbeiderparti bli en stemme til Hurum Høyre og Bratlie i form av et forpliktende politisk samarbeid?

Hurum Venstre utfordrer derfor de politiske partiene til å gjøre en slik avklaring for redeligheten og ryddighetens skyld. Vi tar gjerne første utspill. Venstre er et grønt sentrumsparti som i prinsippet samarbeider både til høyre og venstre på den politiske skalaen.

Vi vil vurdere å innlede et samarbeid med de partiene som gir oss mest innflytelse etter tøffe forhandlinger. Ingen av de tilstedeværende listene her i Hurum er utenkelige for Hurum Venstre å samarbeide med. Et styrket Venstre gir oss makt i slike forhandlinger.

Så sender vi ballen videre. Hvilke politiske samarbeid er aktuelle etter valget 14. september? Er Hurum Høyre og Hurum Arbeiderparti tenkelige samarbeidspartnere eller ville det være et for vågalt politisk prosjekt?

Christian Dyresen
2. kandidat Hurum Venstre

Innlegget er trykket i Røyken og Hurums Avis 27. aug. 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**