Venstres 10 tiltak for et bedre kollektivtilbud i Rogaland

Kjartan Alexander Lunde, leder i Rogaland Venstre, Foto: Joachim Steinbru

I 2015 skulle andelen som reiste kollektivt være på 15 prosen ifølge fylkeskommunen sin regionalplan for energi og klima, vedtatt i 2010. Kollektivandelen er nå under halvparten av målet, og er på omtrent 6 prosent.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Kollektivtilbudet har utviklet seg feil de siste årene, sier Venstre.

Venstre vil ha flere og bedre bussavganger. Venstre vil ta grep for å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt.

– Vi kan ikke løse problemene ved å bygge stadig flere og bredere veier, det fører bare til at køene forflytter seg til nye flaskehalser. Det er heller ikke bilistene tjent med. Det er åpenbart at transport må overføres fra personbil til kollektive transportmidler, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde.

Rogaland Venstre har laget en liste med 10 punkter de ønsker å få på plass for å få opp kollektivandelen.

Venstres ti tiltak:

1. Gjennomføre prøveprosjekt med dobling av antall bussavganger på de mest rushtidsbelastede strekningene
  2. Bygge dobbeltspor til Egersund og gjenåpne Ålgårdbanen
  3. Etablere shuttle-buss på Forus med utgangspunkt i Gausel stasjon. Hyppige avganger morgen, lunsj og ettermiddag
  4. Senke prisen på ungdomskort til 300 kroner
  5. Innføre skattefrie månedskort
  6. Gjøre studentkortet sonefritt
  7. Gratis sykkel på bussene
  8. Arbeide for konkurranseutsetting av driften av togtilbudet på Jærbanen basert på erfaringene fra Gjøvikbanen, med bedre tilbud for passasjerene og lavere kostnader for det offentlige
  9. Lage gode sykkelparkeringsanlegg ved kollektivknutepunkter
  10. Slå sammen mobilappene til Kolumbus