Skyttergravdebatt om Slemmestad fører ingen vei

Rebekka Borsch og Tore Hogstad., Christian Behrens

Slemmestad sentrum fortjener utvikling, men denne utviklingen skal ikke være i strid med et grønt og trivelig bomiljø. Så enkelt kan det sies, men prosjektet er et av de mest sammensatte og krevende utbyggingsprosjekter i Røykens historie. Med andre ord: Stedsutvikling i Slemmestad bør ikke bli offer for en overopphetet valgkampkampanje fra verken den ene eller den andre siden. Høyre og Ap har tilsynelatende inntatt posisjon i hver sin skyttergrav, kan det se ut som. Slemmestad fortjener en nøktern og redelig debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Den beste løsningen er den vi som politikere kan være omforent om, vi må finne den rette balansen mellom å bevare og å utvikle på en bærekraftig måte. Fakta er at det i siste formannskapsmøte før sommeren ble gitt en enstemmig tilbakemelding til utbygger om at formannskapet ønsket lavere høyde enn 8 etasjer i sentrum, og at det ikke var aktuelt å fylle ut i bukta utenfor havneparken. Venstre forutsetter at alle partiene som var med på denne beslutningen står ved sitt ord.

Venstre gjorde det i dette formannskapsmøtet klart at vi ikke går med på å bygge ned havneparken, og at vi i tillegg ønsker å se nærmere på hvilke andre grønne soner som skal og kan legges inn i utbyggingsprosjektet. Vi mener at vi må bygge en del høyere enn hva som er tilfelle i dag hvis vi skal realisere utviklingen av Slemmestad. Dette både med hensyn til kostnadene i prosjektet (det er blant annet store kostnader knyttet til opprydding av gammel forurensing og rivning av bygg) og med hensyn til klimavennlige bygg som gir nok rom til leiligheter, butikker og næringslokaler. Venstre mener videre at byggingen bør være differensiert: lavere nede i sentrum for å unngå at sentrum blir for tett, mørk og plaget av vindkanaler, og noe høyere oppover i bakken der de gamle sementsiloene står i dag.

Ellers påligger det oss som er politikere et stort ansvar med å sørge for at utbyggingen også blir pen og trivelig, ikke grå og kjedelig. Her mener Venstre at vi i fellesskap har mye å gå på. Etter vår mening har Røyken ikke vært nok opptatt av det estetiske i større utbyggingsprosjekter. Slemmestad fortjener en utbygging der vi både tar vare på den gamle industrihistorien, på de unike fossile forekomstene og på den marine atmosfæren. Dette samtidig som vi skaper et sted der flere kan bo og der både handel og næring finner sin plass i trivelige og bærekraftige omgivelser – et sted der folk liker å oppholde seg. Dette er Venstres visjon for stedsutviklingen i Slemmestad. Vi håper de andre partiene kommer ut av skyttergravene sine og er med på å skape fjordbyen sammen med oss.

Rebekka Borsch, ordførerkandidat Røyken Venstre

Tore Hogstad, 2.-kandidat Røyken Venstre