Venstre vil ha Lysaker-toget til Asker

Venstre satser på flere tog fra Asker. Fra venstre: Jostein F. Tellnes, Jonas Vevatne, Trine Skei Grande, Njål Vikdal og Solveig Schytz, Foto: Eirik Brautaset

Et nytt vende- og hensettingsanlegg i fjellet ved Asker stasjon vil gjøre at mange flere tog kan kjøre fra Asker. Da løser vi problemet med trange tog fra Asker idag, og vi legger til rette for at mange flere kan ta toget når ny E18 bygges og befolkningen vokser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I dag stanser mange tog som kjører vestover fra Oslo i Lysaker, snur og kjører tilbake til byen. Dersom disse togene i stedet kunne kjøre helt til Asker og snu der, vil vi få flere avganger og mindre trengsel inn til byen fra både Asker og Sandvika. Dette er det mulig å få til uavhengig av utbyggingen av ny jernbanetunnel under Oslo, fordi ekstraturen ut til Asker ikke vil gå utover kapasiteten i tunnelen.

Et nytt vende- og hensettingsanlegg ved Asker vil øke kapasiteten på de raske regiontogene (Asker-Nationalteateret 19 min) vesentlig. Kostnadene ved et nytt vendeanlegg ligger anslagsvis i området 1-2 milliarder. Driftskostnadene ved å starte togene i Asker i stedet for på Lysaker er relativt små. Vendeanlegget som i dag ligger på Høvik kan brukes som oppstillingsplass for tog, noe det er stort behov for.

Dette vil gi folk som reiser mellom Asker, Bærum og Oslo en lettere hverdag, og vil løse problemene med kø og luftforurensning vi har i dag, sier Njål Vikdal, 4. kandidat til fylkestinget for Akershus Venstre.

Trine Skei Grande følger opp: – Dette er en god idé fra lokalpolitikerne. Dette forslaget må vi se i sammenheng med oppgraderingen av E-18. Jeg vil ta det med meg tilbake til Stortinget og be samferdselsministeren se nærmere på både kostnadene og hvor stor kapasitetsøkning vi kan få til på denne måten. I tillegg vil jeg be om et miljø- og samfunnsøkonomisk regnskap for hvilke gevinster en slik omlegging av togtilbudet vil slå ut.

Asker stasjon. Foto: Ivar Knai

Debatten om E-18 har preget valgkampen i både Oslo og Akershus. Uenighetene mellom ulike partier i begge fylkene virker nærmest uoverkommelig, men egentlig er de fleste enige om ganske mye. I Asker Venstre er vi opptatt av at:

1. E-18 må være i tråd med klimaforliket. Det betyr at veikapasiteten inn til Oslo ikke kan økes, fordi all transportvekst skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Statens Vegvesen må legge frem et forslag til oppgradering av E-18 basert på dette.
  2. E-18 må oppgraderes for å sikre fremkommelighet for busser og syklister, redusere luftforurensning ved å legge deler av strekningen i tunnel, og for å frigjøre nye områder for byutvikling i Asker og Bærum.

Venstre er opptatt av at vi ikke bare satser på ny E18. Samtidig som E18 fornyes må kollektivtilbudet styrkes. Høye bompenger, begrenset kapasitet og manglende parkeringsmuligheter i Oslo vil gjøre det mindre attraktivt å bruke bil mellom Asker og Oslo. Da må vi øke kapasiteten i kollektivtilbudet betydelig, slik at det blir et reelt og attraktivt alternativ for enda flere. Asker og Bærum Venstre går derfor inn for at vendeanlegget i Asker utvikles for å øke togkapasiteten mellom Asker og Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**