Grønt skifte i Larvik

Foto: Kjetil Vold Archer

Av Kjetil Vold Archer, listekandidat for Larvik Venstre.

«Det grønne skiftet» blir av andre ofte omtalt som noe som skal skje i fremtiden. For Venstre har det vært i gang en stund. I Larvik har vi nydt godt av to oljealdere; den første var hvalfangsten og den neste kom med oljefunnene i Nordsjøen. Mye av vår lokale mekaniske industri ble etablert som lokal leverandør til den første av disse, og klarte i stor grad å omstille seg til å bli en viktig leverandør til den neste da hvalfangsten var over.

Det var to viktige årsaker til at vår lokale industri fikk bidra til oljeutvinning i Nordsjøen: Den hadde kunnskap og erfaring om hvordan man bygger installasjoner som skal tåle ekstreme forhold over tid fra hvalfangsten, og vi hadde en havn som sørget for at konstruksjonene ble fraktet fra Larvik til Nordsjøen.

Når det grønne skiftet nå er i gang så har Larvik et veldig godt grunnlag for å bli en viktig del av dette. Vi har kunnskap som vi vet at vi kan tilpasse andre, grønnere næringer – energi fra den norske vannkraften har tross alt blitt og blir fremdeles distribuert over master som er konstruert på Torstrand – og vi har tilpasningsdyktig arbeidskraft og en havn som er bedre enn noensinne.

Men på tross av dette: Vi kan ikke underslå at den tradisjonelle industrien spiller en mindre rolle i Larvik enn den gjorde godt inn på nittitallet. Dette må sees på som en god mulighet og ledig kapasitet for næringslivet. Med Larviks beliggenhet og stadig bedre infrastruktur ligger alt til rette for enda mer logistikkrelatert virksomhet. Venstre er det grønne partiet som ser til at dette blir gjort på en grønn måte. Venstre vil ta ansvar for at det etableres jernbanespor for gods til havna slik at varer som kommer inn sjøveien blir distribuert i Norge på den grønneste mulige måten. Vi skal også arbeide for å få satt i gang elektrifiseringen av Larvik Havn. Dette er viktige tiltak som gir oss som bor i Larvik renere luft, i tillegg til å bidra til å minske utslipp nasjonalt og globalt.

Vi må støtte de bedriftene som har framtiden foran seg og de arbeidsplassene som ennå ikke er skapt. Venstre vil gjøre det enklere å starte og drive egen bedrift. Vi vil ha gode vilkår for alle bedrifter, og vi er spesielt opptatt av de minste bedriftene, gründere og selvstendig næringsdrivende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**