Venstre setter barna først

Foto: Malin Andrea Eriksen

Når 1 av 4 elever kommer ikke gjennom skoleløpet på fem år i Aust-Agder, mener Venstre i Aust-Agder det er på tide med en dugnad. En dugnad der kommunene og fylket samarbeider for at flere unge fullfører skolen. Vi har fem hovedstrategier vi vil jobbe med.

Hver elev som ikke får fullført videregående skole er tegn på en politikk som ikke lykkes. Venstre vil at Aust-Agder skal være landets beste fylkeskommune når det kommer til gjennomføring av videregående skole. For å få til det må vi handle nå. Kommunene og fylkeskommunen må samarbeide stat og privat næringsliv for å få dette til. Vi har god tro på at alle ser nytten av å få flere folk med fagbrev eller studiekompetanse. Sammenlignet med resten av landet ligger Aust-Agder rundt gjennomsnittet når det kommer til gjennomføring av videregående skole. Det må ikke bli noen hvilepute.

Tidlig innsats og gratis kjernetid i barnehage
Mange kommuner i fylket satser på tidlig innsats, etter press fra Venstre. Tidlig innsats innebærer å bruke mer ressurser i barnehagen og tidlig i skoleløpet for å fange opp elevene med læringsutfordringer slik at de kan få et skoleløp som er mer tilpasset deres behov. Tidlig innsats vil koste penger, men dette er en viktig prioritering. Det viser Venstres grunnverdi: At et hvert menneske har rett til å få utfolde seg selv.

Venstre har allerede vunnet en viktig seier når kommunene nå får overført midler til å gi familier med lave inntekter gratis kjernetid i barnehagen for 4- og 5-åringer. God barnehage gjør barna forberedt til skolehverdagen. Venstre i kommunene prioriterer de minste først, slik kan vi ta tak i utfordringene til det enkelte barn tidlig.

Flere helsesøstre
I følge folkehelserapporten i 2014 har mellom 15 og 20 % av barn og unge mellom 3 og 18 år nedsatt funksjonsevne på grunn av ulike former for psykiske plager. Venstre ønsker å gjennomføre et løft for psykisk helse. Det innebærer å skaffe flere helsesøstre, men også å ansette flere yrkesgrupper som f. eks psykologer til å jobbe spesifikt med psykisk helse hos elever. Skolehelsetilbudet må være tilgjengelig og oppsøkende. Derfor ønsker Venstre å samarbeide med ulike yrkesgrupper for å finne ut hvordan vi kan gjøre tilbudet enda mer tilgjengelig. De aller fleste psykiske helseplager forsvinner om man bare får tatt tak i dem på et tidlig nok tidspunkt. Neste år kommer vi trolig i mål med de 1000 helsesøstrene Venstre lovet før forrige stortingsvalg, og lokalt må vi jobbe for at det alltid er lavterskeltilbud på skolene som kan ta imot elever som sliter.

Flere måte å gjennomføre på
Videre må det skapes en skole ser den enkelte elevs behov. Elever er ulike og unike. Det betyr at vi må skape skoleløp tilpasset den enkelte sånn at alle som vil enten kan oppnå studiekompetanse eller fagbrev. Venstre i Aust-Agder vil jobbe for mer yrkesretta teori i yrkesfaglig utdanning. Vi vil opprette alternative utdanningsløp f. eks som det 4-årige løpet TAF som kombinerer fagbrev med studiekompetanse. Andre løp som kan prøves ut er yrkesfag over fire år som sikrer at eleven får prøve seg i jobb allerede fra dag en. Mange av elevene som ikke fullfører videregående skole mangler bare godkjenning i et enkeltfag for å få studiekompetanse eller muligheten til å bli lærling. Venstre vil gjøre det enklere å ta opp enkeltfag fra ungdomsskole og videregående, slik at man kan fullføre skoleløpet sitt.

Dugnad for flere læreplasser
Sørlandet er landsdelen som har flest lærlinger i forhold til folketall. Det gir oss et spesielt ansvar for å skape lærlingplasser. Mangelen på lærlingplasser er en av de viktigste grunnene til det høye frafallet fra yrkesfaglig utdanning. Venstre har fått KrF og regjeringen med seg på å øke lærlingtilskuddet med 10 000 kroner siden regjeringsskiftet. Det betyr at det har blitt langt mer lønnsomt for bedrifter å ta imot lærlinger. Venstre mener at nøkkelen til flere lærlingplasser ligger i godt samarbeid mellom privat næringsliv, staten, fylket og kommunene. Staten, kommunen og fylket må bli flinkere til å ta inn lærlinger selv og må bli flinkere på å legge til rette for at næringslivet, som allerede gjør en stor innsats, kan ta inn enda flere. Som fylkeskommune har vi et særlig ansvar for å skape lærlingplasser, siden lærlingtiden tross alt er en del av skoleløpet. Venstre vil sette krav til at prosjekter i fylkeskommunal regi skal ansette lærlinger.

Læreren: Den viktigste ressursen
Den aller viktigste ressursen i skolen er lærerne. Venstre vil satse på lærerne gjennom å tilby mer videre og etterutdanning til lærerne sånn at de gode lærerne våre kan bli enda bedre. Vi vil gi lærerne mer tid og tillit. Mer tid gir vi lærerne ved å satse på forenkling av ikt-systemer og kutt i byråkrati. Venstre vil alltid vurdere nye krav til lærerne med følgende spørsmål «Vil dette føre til mer arbeid til lærerne som ikke er relatert til undervisning?». Vi stoler på lærerne derfor vil vi arbeide for å kutte byråkrati og unødvendig testing. Testing skal bare brukes til å gi bedre undervisning til elevene. Vi skal aldri teste for testingens skyld. Lærerne skal få mer frihet til å velge eget undervisningsopplegg. De skal få mer tid til å planlegge undervisning i istedenfor å fylle ut skjemaer. Venstre stoler på fagfolk, lærerne vet selv hvordan de skal undervise.

Prøve Lindesneslosen
Vi må ikke glemme dem som er i ferd med å falle ut fra skoleløpet i dag. Venstre vil arbeide for et godt samarbeid mellom den enkelte skole, nav og arbeidslivet for å sikre at de som står i fare for å falle fra utdanningen kan få andre alternativer som f. eks yrkestrening for å sikre tilknytning til skole og arbeidsliv. Videre vil vi arbeide for en prøveordning med 1 til 1 veiledning til de som står i fare for å falle fra utdanningen. En slik ordning har blitt prøvd i Lindesnesregionen under navnet «Lindesneslosen» med gode resultater.

Venstre leverer for barna, husk det 14. september! Godt valg.

Sara Sægrov Ruud, Venstres fylkesordførerkandidat i Aust-Agder

Jacob Handegard, Venstres ungdomskandidat i Aust-Agder