Spikkestadbanen – ikke glemt av Venstre

Marit H. Meyer, Njål Vikdal og Gro Buttingsrud Martnes i Asker Venstre
Marit H. Meyer, Njål Vikdal og Gro Buttingsrud Martnes i Asker Venstre, Foto: Ingvild T. Vevatne

Omleggingen av tilbudet på Spikkestadbanen har ikke vært en suksess. En økning av reisetiden har ført til at folk heller velger bilen. Køen på Røykenveien var i vinter like lang som på E18. Venstre mener at raskere reisetid på Spikkestadbanen er det viktigste tiltaket for Spikkestadkorridoren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ruters nye strategiplan (M2016) legger opp til at matebusser til Heggedal, Røyken og Spikkestad vil gi et konkurransedyktig kollektivtilbud. Dette vil redusere køene på Røykenveien for de som må kjøre bil. Og det vil forbedre lokalmiljøet og trafikksikkerheten langs Røykenveien.

For å få fart på Spikkestadbanen igjen må Asker stasjon bygges om. Asker Venstre har vist et sterkt engasjement for å sette dette på dagsorden. I Asker, i Akershus fylkesting og på Stortinget gjennom Abid Raja. Gjennom arbeid i Akershus fylkesting har Venstre fått gjennomslag for en mulighetsutredning av ombygging av Asker stasjon.

Asker Venstre har argumentert for at en ombygging av Asker stasjon må kombinere en ny kobling for Spikkestadbanen og et nytt vende- og hensettingsanlegg. Jernbaneverket utreder nå et slikt vende-og hensettingsanlegg. En slik ombygging av Asker stasjon vil kunne gi sitteplass for alle togpassasjerer fra Asker. Trine Skei Grande varslet derfor 3. september, i Asker, at hun vil be samferdselsministeren om å utrede en forsering av disse tiltakene før byggestart av E18, slik at Asker-folk kommer seg på jobb i byggeperioden.

Men, Asker Venstre savner støtte fra de andre partiene i Asker. Kirsti Kierulf, leder av Asker Høyre og kandidat til både kommunestyre og fylkesting, hevdet, i et debattmøte i regi av Spikkestadbanen Pendlerforening, at dagens tilbud på Spikkestadbanen er tilfredsstillende. Dette gjenspeiles i Asker Høyres og Fremskrittspartiets program hvor Spikkestadbanen ikke er nevnt. Asker Arbeiderparti har heller ikke programfestet arbeid for raskere Spikkestadbane.

Asker Venstres vil arbeide for både en fornyet, men slanket, E18 og et forbedret kollektivtilbudet i hele kommunen. Venstre vil derfor fortsette å arbeide for å få redusert reisetiden på Spikkestadbanen med 15 minutter, samt flere tog fra Asker stasjon.

 

Njål Vikdal, Marit Meyer og Gro Buttingsrud Martnes

Fylkestings- og kommunestyrekandidater for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**