Verdighet i eldreomsorgen

Foto: colourbox.com

Forrige mandag fikk alle ordførerkandidatene i Larvik se en sannhet mange ante og noen visste. Vi fikk innblikk i hverdagen til mange eldre og pleietrengende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Gjennom intervjuer og film fra sykehjemmene våre ble vi vist en virkelighet som vi ikke kan akseptere. Eldre var henvist til seg selv og eget selskap gjennom store deler av dagen og selv ikke de mest basale behov ble fulgt opp.

Nå påstod ikke arrangøren, pårørendegruppa ved Yttersølia sykehjem, at dette var den hele og fulle sannhet, men det ble da heller ikke sagt. Vi vet det finnes utrolig mange gode historier rundt omkring på sykehjem og andre tilbud som kommunen gir.

Hallstein Bast
Ordførerkandidat Hallstein Bast setter fokus på eldreomsorgen.

Det var ikke disse historiene vi hørte denne gangen, men historien om en kommune som svikter de eldre i flere tilfeller. Regjeringen har gitt ut en forskrift som skal følges, der verdighet er et ord som går igjen. Dette er lovpålagte retningslinjer som bl.a. omfatter boform, kosthold, samtaler, personlig hygiene og retten til å leve et mest mulig normalt liv. Hvert eksempel på brudd på forskriften er et lovbrudd. Som øverste ansvarlige kan ikke de folkevalgte akseptere dette.

Før vi snakker om å få til «en eldreomsorg det skal skinne av» må vi stoppe lovbruddene.

Møteleder Arne Bredvei overleverte et forslag om å etablere et utvalg som skulle gå igjennom retningslinjene og menneskerettighetene opp mot dagens tilbud og hverdag for eldre omsorgstrengende. Pårørende, tillitsvalgte, administrasjon og folkevalgte skal jobbe sammen og levere tilstand og forslag til tiltak for å få disse vedtatt i begynnelsen av året som kommer.

Dette er viktig å få på plass før vi går inn en langsiktig omstilling der både økte ressurser, nye samarbeidsformer og nye løsninger vil spille en stor rolleForslaget til Bredvei er godt og vil bli fulgt tett opp.

Hallstein Bast
Ordførerkandidat